Test Subaru BRZ 2017: Donutí vás vstávat BRZo!
Subaru BRZ je esence radosti. Je to auto, které koncentrovalo to, co od auta pro radost chcete. Poháněná zadní náprava? Jistě! Dvoulitrový boxer? Samozřejmě! A k tomu nízká hmotnost a plno dalších věcí…
Jsou auta, pak jsou zábavná auta a pak je Subaru BRZ. Zkratka BRZ něco znamená. Je to přesně “Boxer motor” “Rear-wheel drive” a “Zenith”. Nebo to také může znamenat Brutálně Rychlé Zatáčky. Nebo Bezvadně Rychlé Zatáčky. Tohle auto prostě zatáčky miluje. A vy budete také.
Subaru BRZ je dvojče s Toyotou GT86. Vznikly spolu a jsou téměř identické. Pár malých detailů ale dělá z BRZ o trochu lepší auto. Je to nastavení podvozku. U BRZ je více řidičsky přívětivé. Od někoho jsem slyšel, že to není žádné Subaru, ale je to jen Toyota se znakem Subaru. Musel jsem ho vyvést z omylu, protože v tomhle autě je mnohem víc Subaru, než Toyoty. Hlavně motor!
Motor je dvoulitrový boxer, který má 200 koní. Málo? Vůbec ne! 200 koní v lehkém autě s poháněnou zadní nápravou je přesný recept na auto, které vám dopřeje radost z jízdy každou cestou na nákup. Na každém kruhovém objezdu. Naučí vás mít rádi déšť, protože i pokud nejste mistři driftu, projedete každou zatáčku bokem při předpisové rychlosti.
To je u BRZ hodně důležitá věc. Nemusíte se hnát nesmyslnými rychlostmi, abyste si užili zábavu. Stačí vám hezká okreska a v rámci rychlostních limitů si užijete neuvěřitelné množství řidičských zážitků. A pokud nemáte zrovna čas na pořádnou projižďku, ale chcete si zlepšit náladu, prostě najděte nějaký plácek s trochou štěrku, natočte volant a šlápněte na plyn… driftování nikdy nebylo snažší, budete si připadat jak profesionál.
Měl bych se asi trochu věnovat interiéru… no… hlavní je otáčkoměr, v něm je digitální rychloměr. Ten je tam napevno a mně to přesně vyhovuje, i kdyby tam byla možnost dát něco jiného, stejně bych tam měl rychloměr. Pak palivoměr zobrazující stav minimálně 98 oktanového benzínu v nádrži, a displej, kde si můžete zobrazit třeba teplotu oleje, vody a napětí. Audio? Špatné. Ale to vás zajímat nebude, nikdy ho nezapnete. Proč taky? Audio jsou ty dva opravdu velké výfuky. Zdají se někomu moc velké? Vůbec, jsou tak akorát. Pokud by vás to zajímalo, jejich průměr je necelých 9 cm. Je to přesně 86 mm. Jak že jsem to na začátku psal, že se jmenuje ta Toyota?
K místu na zadních sedačkách bych dodal snad jen to, že označení 2 + 2 mi přijde moc velkorysé. Pokud si na předních (perfektních) sedačkách sednete pohodlně, vzadu už místo pro nikoho s nohama nebude.
Subaru BRZ je takový malý zázrak. Dělá všechno tak, jak chcete, baví vás a nestojí přehnaně moc peněz. Jasně, stojí 814 tisíc (nad příplatkem 40 tisíc za automat ani nepřemýšlejte), ale to je za takovou porci radosti naprosto přijatelná cena. Pokud ale budete v práci dřít jako kůň, abyste si mohli BRZ dovolit a pak s ním budete jezdit tak moc, až vás z práce vyhodí, tak vám to nemusí moc vadit, protože náklady na provoz jsou už příznivé. Pneumatiky jsou relativně úzké a levné (proto taková ochota k driftování), žádné turbo, dlouhodobá spotřeba do 10 litrů na sto kilometrů…
Doporučení na závěr? Jděte do něj. Jestli nad tím váháte, neváhejte. Je to dobrá volba. Je to skvělá volba! Přitahuje pozornost, budí respekt, vypadá dražší, než ve skutečnosti je. V sobotu kvůli němu vstanete v šest ráno a půjdete se projet… co víc si přát. U Subaru je navíc výborné, že si můžete vytvořit celou rodinu Subaru. BRZ pro radost, Outback / Levorg na cesty, Forester do lesa a WRX… kamkoliv. Jsou to auta, která nestárnou a i za hodně let budou fungovat a vypadat stejně.
Je paradox, že značka, která marketing ani tak moc nepotřebuje, protože má limity na počet prodaných aut, ho dělá tak dobře. Jako by pro práci v Subaru bylo potřeba již několik Subaru doma mít a značku milovat. Sledujte Facebook Subaru. Budete ho také chtít.