Test Mercedes GL 420 CDI: Osmiválcový mastodont
Čtyři válce jsou na velké auto málo? Šest už je lepších… ale rovnou osm? V Mercedesu GL 420 CDI, který jsem měl od AAA Auto, jich přesně tolik je, a odvádějí skvělou práci!
Mercedes GL není rozhodně žádný drobeček. Je pravděpodobně vyšší než vy, v kufru si můžete rozložit stan a ostatní auta vedle něj vypadají jak hračky. Pokud zvednete pneumatický podvozek výše (základní výbava), chybí už jen kousek k tomu, abyste mohli ostatní auta prostě přejíždět. Ležícího člověka přejedete, aniž by si toho všiml. Tady prostě označení „nákladní automobil“, které najdete v technickém průkazu, dokonale sedí.
Hned při první jízdě jsem si říkal, jak je to neuvěřitelně vysoké auto. A to jsem ještě nevěděl, že je nastavené na nejnižší výšku. Máte pak ještě další tři možnosti, z toho ale ta nejvyšší je jen do 30 km/h. Spolu s uzávěrkou diferenciálu a brutální sílou si člověk jen těžko představí terén, který by tenhle Mercedes neprojel.
Jako nový se do terénu moc nepodíval. Cenovka ho pro to moc neurčovala. Tohle nebyl dělník. U ojetiny to ale může být dost jiné. Cena už je přívětivější a schopnosti v terénu téměř neomezené. Spotřeba je možná trochu vyšší, v terénu ještě o kapku (více kapek) vyšší, ale zase máte skoro 100 litrovou nádrž. Když jsem se snažil jet na spotřebu, dostal jsem se na krásných 12 litrů na 100 kilometrů. Ve městě tak 16+. V terénu jsem neměl odvahu se podívat. Ano, zde se možná hodí připomenout asi nejlepší motor, který se do tohoto auta dával. A to nebyl 420 CDI. To byl 500. Benzínový, naprosto spolehlivý motor známý z řady S. Ono GL je totiž terénní řada S. Spotřeba nebude o moc vyšší, ale spolehlivost bude dosahovat legendárních výšin.
Já si však u 420 CDI neměl na co stěžovat. Průběh výkonu je brutální již od nějakého tisíce otáček, chování absolutně kultivované a ta spotřeba… podle očekávání. Pravda, výkon využiteje spíše v přímce, do zatáček to chce trochu ubrat. Případně zatáčku ignorovat a jet rovně, přes škarpy a pole…
Na komfortní režim proplujete české silnice jako nic, jen tušíte, že někde hluboko pod vámi se něco děje. Ale neznepokojuje vás to. Je to daleko a nedotýká se vás to. Režim sport mi přišel úplně zbytečný. Tohle auto je buď pro komfortní cestování po silnici, nebo, pokud je vám silnice malá, pro neomezené cestování mimo silnice. Tedy omezené jen vaší odvahou, Mercedes GL vydrží určitě více, než vaše spodky.
Interiér je stejně masivní, jako exteriér. A nejspíš i stejně odolný. Po porci kilometrů, kterou testované auto mělo za sebou (skoro čtvrt milionu), byl stále neošoupaný a plně funkční. Co vás možná trochu překvapí, pokud to bude váš první Mercedes, je řadicí páka pod volantem. Je na pravé straně a je tam jako jediná páčka. Všechny funkce se tedy musely vtěsnat na levou páčku, kterou ovládáte směrovky, ale i stěrače. Po chvíli si na to zvyknete a oceníte, že třeba při parkování můžete mít stále ruce na volantu a měnit režimy převodovky tam.
Jestli bych ho doporučil? Je těžké ho zařadit. A zaparkovat. Ale… proč ne? Není to auto do města (SUV jsou ve městě špatná, áno?). Je to ale auto do nepohody. A do přírody. A na dlouhé cesty. I na krátké cesty. I na cesty necesty. Pokud s vám líbí a chcete mít opravdu, ale opravdu velké auto, které je už náklaďák, jděte do něj. Jen zvažte motorizaci. Testovaná 420 CDI byla bezchybná. Ale benzínová 500 je sázka na jistotu.