Toyota Proace Verso Nomad: Dostupná cesta k obytnému autu

Pohodlné přespání v autě jde řešit vestavbou na míru. Tu jsem vyzkoušel v Toyotě Proace Verso a funguje opravdu výborně. Navíc nestojí moc peněz, jedná se tak o zajímavou cestu k obytnému autu.

Přespat v klasickém osobním autě jde, ale je to spíše nouzová možnost. Ve velkém kombi je to už pohodlnější, pořád ale dost stísněné. To v obytném autě je to úplně něco jiného – pohodlný spánek, vaření… ale je to drahé a jednoúčelové řešení. Nebo že by ne? Nemusí být v případě vestavby! Ta totiž z běžného auta udělá obytné. Jistě, nejde to s nějakým malým autem, ale třeba s Toyotou Proace Verso to jde perfektně. 

Takové řešení má plno výhod. Jelikož jsou peníze vždy až na prvním místě, tak třeba zrovna cenu. Toyota Proace Verso v kratší variantě L1 vyjde na 624 tisíc bez daně. Plus vestavba, která může být za 66 tisíc. A máte auto, ve kterém se naprosto pohodlně vyspíte, uvaříte a můžete vyrazit na výlet. 

Já měl k dispozici delší verzi L2 a dražší vestavbu, která obsahuje i třeba i nádobí. Vyjde na 94 tisíc, což je pořád příjemná cena. Zvláště vzhledem k tomu, že do auta skvěle pasuje. Až mě překvapilo, že za jízdy není slyšet žádné pazvuky. Ano, občas se ozve plecháček, ale to není vina vestavby. 

Má vestavba byla taková jednodušší – zásobu vody obstarávaly barely, vaření probíhalo na plynovém vařiči, který se musel uchytit do držáku. To jiné vestavby nabídnou klidně i dřez s tekoucí vodou, vestavěný vařič a ledničku. To je pak ještě jiná pohoda. Ale já jsem nenáročný, vodu jsem měl, uvařit kde také. Jedině snad, co bych si přál, by bylo otevírání zadních dveří nahoru a ne do stran. Což klidně můžete mít. Výhodu to má jasnou – při vaření na vás neprší. Ale zase fouká ze stran. Je to něco za něco. 

Co se komfortu uvnitř týká, tak až na problémy s výškou při sezení jsem si neměl na co stěžovat. V základním nastavení (se kterým se musí jezdit) je rozložená postel. A ta není nijak nouzová, matrace jsou opravdu kvalitní a pohodlně se v autě vyspíte. Jednoduše se dá přestavět na stolek uprostřed a sezení okolo něj. Já měl štěstí na to, že jsem auto měl v období, kdy byly veškeré podniky uzavřené díky pandemii. Takže jsem ocenil to, že si můžu v restauraci koupit jídlo a sníst ho jako člověk u stolu. 

Díky nezávislému topení uvnitř rozhodně nebyla zima. Spíše naopak, jakmile se rozjelo, tak šly bundy a svetry dolů. Jediný problém je tedy ta výška. Pokud měříte do nějakých 175 centimetrů, tak doslova nenarazíte na problém. Pokud více, je potřeba se trochu krčit. 

A vlastně ještě jeden malý detail, který by podle mě bylo snadné vyřešit a dost by to pomohlo – světlo vzadu nejde rozsvítit, pokud je vypnutá elektřina v autě. V rámci vestavby by klidně mohlo být nějaké malé LED světlo, které by toto osvětlení obstaralo bez většího nároku na baterii. Stejně tak by se hodila zásuvka na 230 V. 

Úplně si umím představit, jak přijedu k nějakému jezeru. V obyčejné nenápadné dodávce. Rozložím vzadu sezení, uvařím si kávu a jen budu sedět uvnitř, nechám otevřené zadní dveře a budu se kochat výhledem. Jen je tedy potřeba dát pozor, aby pod autem nebyla třeba mokrá tráva, jelikož nemá pohon všech kol, tak je snadné se dostat do zapeklité situace. 

Také je možné nainstalovat venkovní stříšku, pod ní umístit kempingový nábytek (který je elegantně uložený v autě) a vychutnávat si přírodu zvenku. A dovnitř se pak vydat navečer spát. 

To zatím byla ta obytná část. Ale co když ji nepotřebujete, což je vlastně po většinu času, pokud takové auto máte jako jediné v rodině? U obytného auta toho moc nevymyslíte, zde však můžete vestavbu jednoduše vyndat. A získáte tak klidně devítimístné auto, pokud máte vpředu tři sedačky. To osobně moc nedopručuji, jelikož se dvojsedačka nedá polohovat a v případě, kdy potřebujete například v bouřce přejít do zadní části auta, je to mnohem snazší, když máte mezi sedadly prostor, což takhle není. 

Nebo můžete zadní sedačky nechat doma, mít v autě klasických pět (případně šest) míst a opravdu ohromný zavazadelník. No a nebo nechat doma i druhou řadu sedaček a mít nákladový prostor, který vyřeší každé stěhování. 

Auto je zároveň jízdně naprosto pohodové. Ani s instalovanou vestavbou nic nedrnčí a jízda je tichá a klidná. Já měl pod kapotou nejsilnější naftový motor 2.0 D-4D 180 s osmistupňový automatem a byla to parádní kombinace. Motor měl dost síly v každé situaci a poradil by si i s naloženým autem. A převodovka řadila přesně tak, jak očekáváte – ne třeba nejrychleji, ale naprosto plynule a neznatelně. 

Trochu jsem se obával spotřeby. Přece jenom takové auto není zrovna ukázkou nejlepší aerodynamiky. Udávaná hodnota je 7 až 7,7 l/100 km. Já očekával tak kolem devíti, jezdil jsem dost po dálnici. Realita však byla úplně jiná, průměr jsem měl 7,4 litru. Jistě, pokud bych jezdil s naloženým autem, tak by byla situace jiná, ale tohle mi udělalo opravdu radost. 

Sedí se klasicky vysoko, výhled je slušný až na silné A sloupky. Pokud jste nikdy neřídili dodávku, budete si tak patnáct minut zvykat, pokud s dodávkou máte zkušenosti, budete hned jako doma. Materiály nejsou nijak prémiové a měkčené, na druhou stranu nic nikde nedrnčelo. Sedačky jsou spíše pohodlná a měkká křesla, ze kterých ale až překapivě nebolí záda. Což je samozřejmě dobře, nechcete mít auto, se kterým můžete projet celou Evropu, ve kterém jsou sedačky, ze kterých vás po 50 kilometrech nesnesitelně bolí záda. 

Při dlouhých nočních trasách se hodí dobrá světla – v tomto případě stará dobrá xenonová. Potkávací nesvítí vůbec špatně, ale teprve dálková ukáží pořádnou sílu! Takže cestování v noci naprosto v pohodě. Co se týká audiosystému – zvuk reprodukce není žádný zázrak, v mém případě mi navíc vadilo, že jsem nemohl využít Android Auto. To už ale nově Proace má, takže se tento problém nových aut netýká. Kvalita hudby bude ale stále stejná. 

Toyota Proace Verso je vždy univerzální auto. Dokáže fungovat jako ohromné rodinné auto pro devět lidí, tak jako velká dodávka. S touto vestavbou získává univerzálnost ještě další rozměr, protože za celkem málo peněz můžete mít auto, které není nijak nápadné, nemá vysokou spotřebu, je pohodlné, vlastně i celkem pohledné a naprosto výborně se v něm vyspíte. A uvaříte, posedíte u stolu a vlastně vám nic nechybí. Jistě, až na záchod a sprchu, tu zde nenajdete. V přírodě se vykoupete v jezeře a v kempu využijete jejich zázemí. Bydlet ale můžete ve svém. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.