První dojmy z elektrifikovaných vozů E-TECH od Renaultu. A z nového Megane.

Automobilka Renault představila jeden nový hybrid, dva plug-in hybridy a ještě jeden čistě elektrický model. Vše jsem vyzkoušel!

Renault má na poli elektromobily opravdu dlouhodobé zkušenosti. Ale zatím se jednalo jen o čistou elektromobilitu, tedy auta využívající energii z baterií. Taková auta jsou specifická a vyžadují i specifické zákazníky. Což v případě Twizy platí dvojnásob. Možná i trojnásob.

V moderní době ale vlastně nejde nemít v nabídce alespoň hybrid, ještě lépe plug-in hybrid. A tak Renault nabízí oboje. Na výběr dnes tedy máte klasická benzínová a naftová auta, hybrid, plug-in hybridy i elektromobily.

K novinkám patří hybridní Clio a plug-in hybridní Captur a Megane. Ten jen v provedení Grandtour, tedy s karoserií kombi. Začnu od nejmenšího.

Clio díky hybridnímu ústrojí nenabídne jen nízkou spotřebu, ale i výborné těžiště a tak nejvyváženější jízdní vlastnosti ze všech motorových variant. Výkon není rozhodně nízký, je rovných 140 koní, takže se nejedná o nějaké auto jen do města. Hybridní Clio se neztratí ani na okresce a dálnici.

Jízda po dálnici je v něm opravdu příjemná, nenajel jsem toho sice moc, ale i při 140 km/h bylo v autě až překvapivé ticho. Chce se mi říct, že vždyť je to „jen“ Clio, ale to slovo „jen“ není na místě, Clio je naprosto dospělé auto.

Ve městě je jako ryba ve vodě, na elektřinu se dokáže i celkem svižně rozjet a zdolat i větší kopec. Díky tomu se mi během jezdění spotřeba neustále snižovala, až jsem se dostal na průměr 4,9 l/100 km. A to jsem se vážně vůbec nesnažil o úspornou jízdu, naopak, zkoušel jsem zrychlení a jel po dálnici. Podle mě je to super výsledek. A na kolik vás tato lehce elektrifikovaná verze vyjde? Na 474 tisíc ve výbavě ZEN. Vyšší jsou pochopitelně dražší. Není to úplně málo, na druhou stranu to není jen o nízké spotřebě, ale i o zábavě za volantem.

Vyšší míra elektrifikace postihla Captur a Megane Grandtour. Obě auta využívají stejný systém, tedy elektromotor o výkonu 69 koní a spalovací motor o výkonu 91 koní. Celkový výkon je 160 koní a benzínovou část zajišťuje čtyřválcová jednašestka s filtrem pevných částic.

Jak to u plug-in hybridů bývá, nabíjení není rychlé, na druhou stranu se s tím při pořízení počítá. Plug-in hybrid si nepořídíte na to, abyste jeli přes Evropu jen na elektřinu. Protože nemusíte, máte pořád spalovací motor a jakmile jsou baterie vybité, máte klasický hybrid. Hlavním smyslem je auto přes noc nabít a denní popojíždění zvládnout čistě elektricky. No a na výlet klidně vyjet tisíc kilometrů a vždy jen rychle dotankovat benzín.

Pokud by vás to zajímalo v časových hodnotách, tak se auto dobije za 3 hodiny, z domácí zásuvky za 5 hodin. Zajímavější hodnota je podle mě ale dojezd, ten je 65 kilometrů v městském režimu a 50 kilometrů v kombinovaném cyklu. Schválně se zkuste zamyslet, kolik kilometrů tak průměrně denně najedete a zda by na to nestačil jen tento čistě elektrický dojezd.

Při jízdě auto využívá hodně elektrický pohon. Dokonce i na sportovní režim jede čistě na elektřinu a až při požadavku na zrychlení přispěchá na pomoc spalovací motor. To chvilku trvá, na sportovní režim je to celkem rychlé, ale na klasický už je to celkem znatelná prodleva. Ke cti ale nutno přičíst, že přechod mezi jednotlivými druhy pohonu je naprosto neznatelný, to samé platí i pro hybridní Clio.

Ačkoli tedy 160 koní vypadá jako pořádná hodnota, je potřeba tato auta brát spíše jako ta ekonomická a ne sportovní. Baterie něco váží a tak je zrychlení Capturu z nuly na sto průměrných 10,1 sekund. V čem mají ale baterie výhodu, tak to je víceprvková zadní náprava, kterou tyto plug-in hybridy mají.

V rychlosti ještě ceny, ať se můžu pustit do dalšího pána na holení. Captur E-TECH Plug-In 160 vás vyjde na 730 tisíc a nabízí se jen ve vyšší ze dvou výbav. Megane Grandtour E-TECH vás pak bude stát minimálně 795 tisíc.

A jako další tu mám připravený nový Megane. A ano, o Megane jsem už psal, ale z pohledu hybridního pohonu, teď bych se rád stručně zaměřil na další změny. Tou nejvíce viditelnou jsou blinkry, kdy vpředu bliká celé C denního svícení. To vypadá opravdu dobře a hlavně je to výrazné. I pokud auto svítí, tak blinkr opravdu nejde přehlédnout. No a na zádi jsou nové sekvenční blinkry a světla s 3D efektem, který vypadá opravdu moc hezky.

Jak zvenčí možná nový Megane ani nepoznáte, uvnitř budete vědět hned. U Renaultu byla chvíli trochu paradoxní situace, kdy Clio dostalo nový a moderní interiér (je pravda, že si ho hodně zasloužilo) a Megane měl stále ten stejný, který už, zvláště v porovnání s Cliem, působil zastarale. To se teď mění a za volantem Megane koukáte na velký a krásně přehledný digitální přístrojový štít a po ruce máte velkou obrazovku infotainmentu, který je on-line a ukáže vám třeba ceny paliv.

Interiér opravdu prokoukl a až by se mi chtělo napsat, že Megane vrací zpátky do hry. Což ale nenapíšu, protože on nikdy ze hry nebyl… jen je v ní teď více, než dříve.

Na výběr máte jak verzi hatchback, tak kombi, sedan v nabídce nehledejte. Základní cena je 435 tisíc za krátkou verzi a 485 tisíc za delší. Rozdíl ale není tak velký, protože hatchback má jako základní motor TCe 115, zatímco kombi TCe 140. Pokud srovnám stejné motory, tedy TCe 140, je rozdíl 46 tisíc.

Už v základu získáte Full LED světlomety nebo třeba dvouzónovou automatickou klimatizaci a všechna okna elektricky ovládaná.

Pokud vás naláká výbava R.S. LINE, doporučuji předem vyzkoušet sedadla. Ta jsou totiž opravdu sportovní. Až mě překvapilo, jak moc. Díky své hubené postavě jsem se v nich cítil super obepnutý, pokud ale máte silnější postavu, nemusí vám úplně vyhovovat. A pokud se vám v autě nesedí pohodlně, tak si cestování opravdu moc neužijete. Zato sedačky ve výbavě INTENS jsou úplně super a ideální na dlouhé cesty. Nejsou sice sportovní, ale ty bych si nechal pro R.S.

Ano, pokud by vás to zajímalo, tak R.S. bude. A to jak „základní“, tak Trophy. Rozdíl oproti době minulé bude ten, že nyní nebude na výběr manuální převodovka, vždy dostanete automat. A také, že v příplatkové výbavě Cup nebude samosvorný diferenciál, ten získáte až právě ve verzi Trophy.

Nejlepší na závěr! Renault se s elektromobilitou rozjel. Takže nás na prezentaci nečekaly jen tři nové elektrifikované čtyřkolové modely, ale i jeden čistě elektrický dvoukolový! Ne, Renault se nedal na motorky. Ale na koloběžky! Tu jsem si s chutí vyzkoušel. Tedy…

Chtěl jsem si ji s chutí vyzkoušet. Takže jsem si ji půjčil a narazil jsem na drobný problém. Nikdy jsem nejel na koloběžce. Může se to zdát jako hloupost, ale pokud jste na ni nikdy nejeli, vlastně nevíte, jak se na ni postavit. Zkusil jsem to tedy trochu jako na snowboardu a fungovalo to, žiju a můžu napsat tento článek.

Koloběžka se sama nerozjede, je potřeba ji pomoct odražením, ale pak už vše zvládá sama. Na plný plyn jsem se dostal na 21 km/h, ale dokud jsem se nepodíval na tachometr, připadalo mi to jako 40. Jak člověk stojí vysoko, má úplně jiné vnímání rychlosti. Do prudšího kopce se už trochu zadýchávala, ale statečně postupně zrychlovala. Takže nejen, že kopec vyjela, ale ještě i svižně.

Potěšila mě hmotnost, ta je totiž opravdu nízká a troufnu si tvrdit, že i drobná žena ji v pohodě dá do kufru auta.

Takže je vidět, že elektrifikaci Renault myslí vážně. A nejde na to vůbec špatně. Můžete si nyní vybrat čistě elektrické Zoe, které je v posledním vydání opravdu povedené a hezké auto, nebo plug-in hybrid ve dvou podobách, tedy SUV Captur a klasické kombi Megane. A pak také hybrid. Ten mi osobně byl nejvíce sympatický, ale na tom má svůj podíl i to, že já mám prostě opravdu moc rád nové Clio.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.