Koupě a následný první servis staršího auta není žádná věda

Pokud kupujete nové auto, nemusíte se o moc věcí starat. Hodně lidí však kupuje auta starší a tam je situace už trochu jiná.


Nebudu rozebírat rizika při koupi, na ty přijde řada v jiném článku. Teď se zaměřím na to, že jste se pro koupi už rozhodli, auto jste prohlédli, máte v ruce klíčky a smlouva je podepsaná. Co teď?

Úřady. Každý tam občas musí a při přihlášení auta se tomu také nevyhnete. Nejedná se ale o žádný složitý proces, důležité je jen mít připravené dokumenty. Tedy úředně ověřenou plnou moc – prodávající ji může nechat ověřit sám na poště, ověřuje se jeho podpis, ne váš, takže vám ji k autu už může předat ověřenou. Povinné ručení, které však nemusí být na nového majitele, takže pokud ještě nemáte zelenou kartu, můžete využít tu předchozí. A protokol z evidenční kontroly. Ten však nepotřebujete, pokud původní majitel (nebo vy) před prodejem absolvoval technickou kontrolu. Její součástí je totiž i evidenční kontrola, takže vám stačí protokol z STK.

Značky se již nemění, ani když měníte okres, takže přinesete výše uvedené dokumenty, plus samozřejmě velký technický průkaz a osvědčení o registraci vozidla, lidově malý technický průkaz. Zaplatíte poplatek a za nějakých 15 minut je auto už oficiálně vaše.

Teď můžete bezstarostně vyrazit na výlet a nic neřešit. Osobně ale doporučuji provést základní kontrolu a výměnu pár věcí, kterou zvládnete úplně klidně sami a bude mít rozhodně lepší pocit.

Pokud kupujete auto, u kterého není úplně jasná servisní historie, je prvotní servis nutností. Ale i pokud auto historii má, ale třeba delší dobu stálo, je fajn vyměnit alespoň olej a olejový filtr. Protože to je snadné, rychlé, levné a autu to rozhodně pomůže. Samozřejmě můžete auto svěřit servisu a oni se o něj postarají, to je bezstarostnější, ale i nákladnější možnost.

V dnešní době stačí zadat VIN, tedy číslo karoserie, do příslušného políčka u prodejce náhradních dílů a hned víte, jaký olejový filtr do vašeho auta patří. V návodu zase najdete informace o tom, jaký olej máte doplnit. Doporučuji ještě přikoupit speciální nádobu pod auto na sběr oleje, usnadní vám hodně práce.

Jakmile všechno máte pohromadě, můžete se pustit do výměny. Šroub pro vypuštění starého oleje najdete na olejové vaně pod motorem. Při povolování si dejte pozor na to, že pokud jste s autem před chvílí jeli, bude olej horký. I pokud jste ujeli jen kousek. Připravte si nádobu na starý olej a povolte šroub. Pro snazší vypuštění oleje je dobré otevřít nalévací hrdlo, olej pak lépe vyteče.

Olejový filtr se nachází většinou z boku motoru, jedná se o plastovou kulatou věc, kterou jednoduše poznáte, protože vypadá stejně, jako ten nový, který máte v ruce. Pokud ten, kdo měnil olej před vámi, filtr měnil s rozumem, povolíte ho bez nářadí jen rukou. U nového pak jen potřete těsnící gumu novým olejem a ručně dotáhněte.

Během toho je starý olej pryč, vy můžete výpustný otvor uzavřít, ideálně novým šroubem s novým těsněním. A nalít nový a krásně čistý olej. Jeho množství máte uvedené v návodu, doporučuji ale průběžně kontrolovat hladinu, ať ho nenaplníte moc. Pak stačí nastartovat, nechat chvíli motor běžet, znovu zkontrolovat hladinu a případně dolít. A je to.

Co se starým olejem? Rozhodně ne do přírody. Ani k popelnicím. Ale na sběrný dvůr, tam je jeho místo. Takže ho slijte například do kanystru od kapaliny do ostřikovačů a odvezte ho na likvidaci.

Ve většině případů můžete i snadno vyměnit vzduchový filtr, pokud je to tedy váš případ a je dobře přístupný, jednoduše ho vyměníte kus za kus. Ale to je věc, která počká do další servisní prohlídky. Olej je ale dobré vyměnit i preventivně a rozhodně se tím nic nezkazí.

Jelikož před prodejem auta už do něj majitelé moc neinvestují, je dobré zkontrolovat stáří pneumatik a jejich stav. Často se jedná o věc, kterou je také potřeba hned po koupi vyměnit. A nenechte se zmást tím, že mají dobrý vzorek. Pokud jsou třeba deset let staré, mohou nepříjemně klouzat, sám jsem to zažil, takže na pneumatiky dávám opravdu pozor.

Věci jako brzdy, tlumiče a rozvody je dobré už nechat na servisu. Jak jejich kontrolu, tak případnou výměnu. I pokud si sami vyměníte olej, je dobré zajet do servisu na zjištění, co je v jakém stavu a kdy bude potřeba to vyměnit. Ať máte přehled, co vás čeká. S takto zkontrolovaným autem se jezdí mnohem lépe.

Foto: Pixabay

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.