Změny v parkování hybridních aut v Praze

Jak je to nově s parkování hybridních aut v modrých zónách? Co se změnilo? Kdo může být v pohodě? Mrknul jsem se na to!

Najít ucelené informace o nově upravených podmínkách pro parkování hybridních aut v pražských rezidenčních zónách nebylo úplně snadné. Ale podařilo se mi to a tak jsem se rozhodl, že to zkusím přehledně sepsat.

Nejdříve je dobré si rozdělit různé pohony – máme tu auta s klasickými spalovacími motory. Ty výhodu žádnou neměly a tak o nic nemohou přijít. Pak hybridy – tedy auta, u kterých baterii nenabíjíte. Ta se nabíjí průběžně stále a vy můžete jen ovlivnit jízdu čistě na elektřinu, ale nikdy nemůžete jet čistě na spalovací motor, to si řídí auto samo. Dále jsou plug-in hybridy – tady auta, která můžete nabít a pak ujedou čistě na elektřinu i nějakých 40 kilometrů. Na druhou stranu – pokud mají vybitou baterii, jsou to prostě těžká hybridní auta, protože mají velké baterie. No a pak elektromobily. Ta se musí nabíjet a když dojde elektřina, tak prostě nejezdí.

Aktuálně to bylo v Praze tak, že pokud měl člověk auto s hybridním pohonem, případně čistě elektrické auto, mohl v rezidentních zónách (tedy modrých a fialových) parkovat téměř zadarmo (za 100 Kč ročně). Některé automobilky a půjčovny aut si na tom dokonce částečně postavily marketing. Což zamrzí, pokud máte autopůjčovnu s hybridními auty a jako velkou výhodu uvádíte to, že zaparkujete kdekoliv v modré zóně… protože to tak už od 1. 5. nebude.

Rada hlavního města rozhodla, že tuto možnost zvýhodněného parkování ponechá jen vozům s hodnotou CO2 do 50 g/km. Takové hodnoty nemá zdaleka ani hybridní Toyota Yaris. Jen plug-in hybridy, které však bez nabití nijak extra ekologické nejsou, a elektromobily. Nově je také možnost pro auto, které tyto podmínky splňuje, požádat o speciální RZ, díky které se není potřeba nikde registrovat a je hned na první kontrolní pohled jasné, že nemusí platit.

To důležité je ale podle mě tohle – změna bude platit od 1. 5. Pokud do té doby pořídíte hybridní auto, které po tomto datu už nebude splňovat podmínky, můžete ho ještě rychle stihnout zaregistrovat. Ale! Zvýhodněné parkování získáte na maximálně další tři roky za 100 Kč ročně. Nebude to však jako nyní, že platí ve všech městských částech – bude platit jen v té, ve které máte trvalé bydliště. Pokud je auto firemní, tak jen tam, kde je sídlo firmy. A že nebydlíte v Praze a nemáte v ní ani sídlo firmy? Můžete si vybrat jednu městskou část, kde budete moci parkovat. Ale jen na 1 rok od konce platnosti stávajícího povolení. Déle už ne.

Jistě, dalo se počítat s tím, že tato výhoda nebude trvat věčně. A rozhodně by nebylo moudré na takto nejisté věci stavět jakýkoliv marketing. Hybridní auta mají naštěstí i jiné výhody, než parkování v modrých zónách. Já za sebe ale musím přiznat, že to byla vážně praktická věc. A klidně bych si nějaký hybrid pořídit. Ne jen kvůli tomu, ale při rozhodování by to pomohlo. Nedá se ale nic dělat. Pokud máte plug-in hybrid, nebo ho plánujete koupit, stejně raději s touto výhodou moc nepočítejte. Situace se může změnit opravdu rychle.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.