Celoroční pneumatiky nemusí znamenat špatnou volbu

Většina lidí mění letní pneumatiky za zimní a obráceně. Existují ale i celoroční a není důvod nad nimi lámat hůl, mají své využití.

Hned na úvod je dobré říct, že celoroční pneumatika nebude nikdy tak dobrá, jako kvalitní zimní, nebo kvalitní letní. Zvláště v zimních podmínkách je rozdíl nejvíce patrný. Rozhodně se nemůže poměřovat s těmi nejlepšími v oboru. Pokud tedy jezdíte hodně v zimě a v létě si zase užíváte sportovní jízdu, budou pro vás nejlepší volbou kvalitní zimní pneumatiky a nějaké sportovní letní.

Co když ale máte auto, se kterým jezdíte převážně ve městě, kde je sníh asi tak tři dny v roce? Mít dvě sady kol, nebo to risknout na letních, případně ponechat stále zimní? Pro tyto případy jsou právě celoroční pneumatiky. Na sněhu a břečce jsou rozhodně lepší, než letní, proto mají na své bočnici i označení pro zimní pneumatiky. To znamená další věc – pokud vás cestou například přepadne sněžení a zastaví vás policie, můžete být v klidu, pneumatiky jsou podle zákona naprosto v pořádku.

Ve městě se také neočekává žádné závodění. Důležitější je brzdění a to celoroční pneumatiky zvládají dobře. Důležité je ale zvolit kvalitní celoroční pneumatiky. Zde se nevyplatí šetřit, laciné pneumatiky by pak opravdu potvrdily to, co se říká, tedy že celoroční gumy kombinují špatné letní se špatnými zimními.

Možná si řeknete, proč to ale vůbec dělat? Důvodem je cena a pohodlí. Nemusíte dvakrát ročně řešit přezutí a navíc, pokud máte jen jedny disky a na nich měníte obutí, ušetříte nějaké dva tisíce ročně za přezouvání. Pak je tu ale také stáří. Pravidlo říká, že po 4 letech nastává čas na výměnu. Pokud za rok najedete nějakých 10 000 kilometrů, vychází to na 20 000 na letní a 20 000 na zimní. Což znamená, že zdaleka nebudou dosahovat limitní hloubky dezénu.

Nastane tak dilema. Pořídit nové pneumatiky, i když ty stávající mají ještě dobrý vzorek, nebo si je nechat, i když je materiál už starší a ztrácí své schopnosti? To u celoročních řešit nemusíte, najedete 40 tisíc na jedné sadě pneumatik.

Pozor je však potřeba dát na hloubku dezénu. Ta minimální je daná zákonem, tedy 4 mm pro zimní a 1,6 mm pro letní. A tak je to i u celoročních – pokud je sjedete pod 4 mm, můžete je používat už jen jako letní.

Foto: Pixabay

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.