Jak rychle smíte přejet železniční přejezd a co když nastane problém

Jistě, učí se to v autoškole, i tak ale hodně lidí neví, jaká rychlost platí na železničním přejezdu. A jak se zachovat v případě problémů na něm. 

Začnu hned tím, o čem píšu v titulku. Přes přejezd můžete jet rychlostí 30 km/h. Což je údaj, který buď někteří ani netuší, nebo naopak myslí, že platí naprosto na každém přejezdu. Tak to ale není. Pokud je vybavený světelným zabezpečovacím zařízením, na kterém bliká bílé světlo, můžeme ho přejet 50 km/h. 

Omezení rychlosti platí 50 metrů před přejezdem. Obecně stačí rychlost upravit po poslední návěstní desce, tedy té s jedním pruhem. Ta je daleko 80 metrů od přejezdu, se dvěma pruhy 160 metrů a se třemi je to 240 metrů. 

Pokud dodržíte základní pravidlo, že na přejezdu se signalizací nevjedete na koleje když nesmíte, na ostatních se důkladně rozhlédnete, na stopkách opravdu zastavíte a nevjedete na něj, když situace za ním neumožňuje jeho bezpečné přejetí, nejspíš se nikdy nedostanete do situace, kdy zůstanete stát na kolejích. Ale stát se může cokoliv, takže co dělat, když se tak stane?

V případě, že je to z důvodu toho, že jsou před vámi i za vámi závory, jeďte dál. Nebojujte o ochranu svého laku, protože pokud hrozí, že přijdete o celé auto a možná i život, poškrábaný lak je jen drobný problém. Závory jsou stavěné tak, že je můžete projet. Nebojte se tedy toho, je to nejlepší řešení v takovou chvíli. Také je možné je nadzvednout, to ale nikdy nedělejte vy, jako řidič, protože se pak nestihnete vrátit zpět do auta.

S nepojízdným autem je to horší. Musí to být opravdu náhoda, aby zůstalo nepojízdné přesně na kolejích, ale stát se může vše. Základem je odstranit auto z přejezdu. Buď vlastními silami, nebo pokud někdo pomůže auto odtlačit, bude to ještě rychlejší. Pokud to možné není, jděte od vozidla a volejte 112. Tam nahlásíte o jaký přejezd se jedná, jeho označení najdete na rubové straně světelné skříně nebo dopravní značky. No a pak zbývá se ještě pokusit upozornit blížící se vlak, že je na trati překážka. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.