SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI 2021: Lákavá nabídka z Koreje

Pokud přicházíte na trh, musíte něčím zaujmout. V SsangYong to udělali tak, že nabízí hodně za málo. Korando je toho jasným důkazem. 

O tom, jak tu tato automobilka byla, nebyla a teď zase je mi přijde zbytečné psát. Hlavní je totiž to poslední, tedy, že tu je. A snaží se být vidět. Sloganem je „Specialista na SUV z Koreje“. Není to tak úplně pravda, v portfoliu je i pick-up, ale rozhodně je to specialista na veliká auta. Nabízí tři modely, nejmenší a nejlevnější Tivoli, pak Korando, které zastupuje zlatou střední cestu. Na vrcholu stojí nový Rexton. A pak je tu velký pick-up Musso Grand. 

Korando nabídne optimální velikost a pro mě osobně i podstatně hezčí zadní část, než Tivoli. A také naftový motor, pokud by někdo chtěl. To menší brácha nenabídne. Jinak jsou si ale auta dost podobná. Já měl k dispozici Korando, tak jdeme na něj!

V bílé bezpříplatkové barvě nevypadá vůbec špatně. A ani v jiných barvách, líbí se mi, že v nabídce není jen přehlídka šedi, ale můžete se i odvázat a vybrat třeba výraznou oranžovou barvu. V přední části zaujmou velké mlhovky, které mohou být i LED a svítí opravdu silně. Žádné velké výstřelky se zde nekonají a to je podle mě naprosto v pořádku. Vlastně nejvíce zajímavým prvkem je logo, které stále budí zvědavé pohledy. 

Boční část prozrazuje světlou výšku, která je v případě benzínového motoru 182 milimetrů. A také velikost. Zepředu vypadá Korando celkem kompaktně, z boku působí větším dojmem. Není to ale žádný macek, na délku nabídne 4450 milimetrů. Zadní část má dvě tváře. Denní, kdy je zase nejvíce zajímavým prvkem logo a pak noční, kdy vynikne moc hezký světelný podpis zadních světel. Je škoda, že osvětlení značky je žárovkové. A blinkry, které jsou navíc mimo hlavní světla dole na nárazníku, také. 

Se světly si Korando hraje i uvnitř. Co přes den vypadá jako běžný lesklý černý plast, to v noci ožívá moc hezkým 3D světelným efektem, jehož barvu si můžete nastavit. Pokud jste nerozhodní, můžete vybrat střídání barev. To na mě bylo trochu divoké, tak jsem vybral jednu stabilní. Tuto hru světel máte ve dveřích a před spolujezdcem. Do tohoto místa však směřuje jedna má výtka, kterých však celkově není moc. Jelikož se jedná o lesklý plast, tak se v něm spolujezdec neustále vidí. Jistě, někomu to může vyhovovat, já na sebe neustále koukat nepotřebuji. A navíc spolujezdec ani nevidí to osvětlení, to je určeno pro oči řidiče. 

Když už jsem u těch mínusů, tak jdu hned na další. Protože ten bude pomalu poslední. Je jím systém v angličtině. Nebo tedy i v jiných jazycích, ale ne v češtině. S tím jsem se dlouho nesetkal. Občas se stane, že displej mezi budíky neumí česky. Tady to však neuměl systém vůbec, ani tedy na hlavní obrazovce. Podle posledních informací to však vypadá, že čeština do systémů míří. A dokonce i dodatečně do stávajících aut. To je super zpráva!

Pojďme na klady. Jedním je určitě prostor. Kufr nabídne 551 litrů (407 s rezervou), vzadu je královsky místa pro nohy i pro hlavu, zadní opěradlo se dá navíc polohovat. Sice ve dvou polohách, ale dá. Vpředu je také místa naprostý dostatek. 

Dále jsou tu materiály a zpracování. V testovaném autě byly kožené sedačky a kůže působí opravdu prémiově. Přední byly navíc odvětrávané, to se jen tak nevidí. Možnost jejich nastavení je široká, snad jen prodloužení sedáku chybí. Ale to už bych chtěl asi moc. V celém autě jsem se nesetkal s tím, že by něco nelícovalo a nesedělo. Opěrky loktů jsou příjemně měkké a ano, třeba plast na vršku obložení dveří je tvrdý, ale rozhodně od něj nešly žádné pazvuky. Palubní deska už je měkčená a pokud se bojíte, že to uvnitř smrdí lepidlem, jako to kdysi u aut z Koreje bývalo, tak se nebojte, není tomu tak. 

I tlačítka a kolečka mají příjemný a jistý chod. Nebál bych se ho označit za prémiový. Pod tím si možná člověk neumí nic představit, ale to poznáte, jakmile to vyzkoušíte. Tlačítek a koleček je v interiéru dost, což je pro mnohé dobrá zpráva, jen pro máloco je potřeba jít do systému infotainmentu, naprostá většina funkcí zde má svá tlačítka. Dokonce i aktivace zásuvky na 220 voltů, která se nachází u zadních sedaček. 

S USB porty se šetřilo, napočítal jsem přesně jeden. Možná některý zůstal skryt mým očím, ale mám pocit, že je v autě opravdu jen jedno USB. Trochu to vynahrazuje právě ta zásuvka na 220 voltů, i tak bych se ale za další port přimlouval. 

Pod kapotou můžete mít naftovou jednašestku, nebo benzínovou jednapětku. Dělí je od sebe nějakých 85 tisíc ve prospěch benzínu. A to byla i motorizace, kterou jsem měl k dispozici já. Nabídne 120 kW, což není vůbec málo. A rozhodně o nich víte, motor se nadšeně žene kupředu. K tomu mu pomáhá i automatická převodovka, která je spíše jemnější, než sportovní, ale pokud si řadíte pádly, je pohotová. 

Jízda samotná si na sportování nehraje a to je fajn. To, že je auto celkem silné a umí být rychlé ještě neznamená, že musí být sportovní. Dá se v pohodě a bezpečně předjíždět, na dálnici pelášit i nedovolenou rychlostí (tam vás ale bude trochu omezovat rostoucí spotřeba) a kdykoliv mít výkon v zásobě. Kombinace sedaček a podvozku je ale komfortní. Takže nasednout, pustit až překvapivě kvalitní audiosystém, nastavit tempomat, který může být i adaptivní a funguje výborně. A pohodlně se vydat na cestu.

Ohledně spotřeby je mi hodně sympatické, že si automobilka nevymýšlí nějaké nereálné hodnoty. Kdyby bylo na papíře, který, jak víme, snese vše, uvedeno 5,3 l/100 km a auto jezdilo za 8,5, tak by to bylo sice nepříjemné, ale už jsme si na to tak trochu zvykli. Tak to tu ale není. Udávaná spotřeba 8,6 l/100 km je i reálně dosažitelná. Já na začátku zkoušení při pohodovém tempu měl 8,3, na druhou stranu na dálnici nebyl problém jet za 10. 

Cenová politika je nastavená velice příznivě. Auto, které jsem zkoušel, bylo přehlídkou toho, co vše můžete mít. A ano, pak stálo přes 700 tisíc. Pokud však pár věcí oželíte, třeba odvětrávané sedačky a LED světla, můžete si pořídit akční výbavu STYLE+. Ta obsahuje vlastně vše důležité a vyjde vás s benzínovým motorem na 489 900 Kč. Pokud však chcete ještě víc ušetřit, vyberete z klasického ceníku základní výbavu Eco za 449 900 Kč. 

Zda chcete automat, nebo pohon všech kol, si vždy můžete vybrat. Pohoda bez řazení vás vyjde na necelých 41 tisíc a pohoda v zimě na sněhu zase na 47 tisíc. 

Korando ve mně zanechalo dobrý dojem. Za málo peněz nabídne hodně prostoru, komfortu a kvality. Spotřeba by mohla být možná o něco nižší a systém by si zasloužil češtinu, ale i tak… takhle velké a vybavené auto pod půl milionu? Navíc s pětiletou zárukou a logem, na které se vás bude každý druhý ptát? To se vyplatí!

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.