Umýt auto snadno, rychle a levně není žádný problém

Někdo má k dispozici zahradu a tak je mytí radost, někdo však bydlí v bytě a možnosti mytí auta jsou omezené. I tak se dá o čistotu dobře postarat.

Jistě, pokud má někdo zahradu, je situace o dost snazší. Dalo by se říct, že auto může umýt pokaždé, když přijede domů. A proč by ne. Stačí si pořídit vysokotlaký čistič a je to. Na důkladnější čištění je toho ale potřeba více. 

Tento článek nebude o detailingovém čištění. Tedy o tom nejlepším, nejdůkladnějším a časově i finančně náročnějším. Spíše popíšu své zkušenosti. Dříve jsem myl jen svá auta a tak jsem si s tím mohl náležitě vyhrát. V současné době se starám o čistotu testovacích aut, která musí být čistá každý den, protože je neustále fotím. A bydlím v bytě, takže musím pracovat s tím, co je. A ono to není vůbec špatné! Zpátky ale k zahradě. 

Ať myjete kdekoliv, platí základní pravidlo, že je důležité včasné a pravidelné mytí. Pokud nečistoty na autě zaschnou a navíc parkujete na sluníčku, bude problém je odstranit a mohou i poškodit lak. U domku je možnost auto častěji lehce opláchnout, což pomůže, aby se nečistoty odstranily. Jednou za čas se ale člověk nevyhne důkladnějšímu mytí a hlavně ochraně laku. 

Vlastní zahrada to dost usnadňuje

Začátkem je vždy oplach, pak šampon. Ten doporučuji kvalitnější a s voskem. Neznamená to, že by tento vosk vytvořil na autě ochranu, která vydrží půl roku. Ale neodstraní váš současný vosk, který na autě máte, tak rychle. Pro mytí je dobré použít metodu dvou kýblů, což znamená, že v jednom máte vodu se šamponem a v druhém čistou vodu (a ideálně i speciální mřížku na dně). Princip je pak takový, že mycí rukavici namočíte do šamponu, otřete auto, pak ji vymácháte v čisté vodě a zase naberete šampon. 

Mycí rukavice je dobrá nějaká lepší, která využívá delší mikrovlákno. Případné nečistoty se tak nedostanou přímo na lak. 

Po umytí je potřeba auto opláchnout a pokud bylo dříve navoskované a ochrana ještě drží, už stačí jen osušit. Na to doporučuji speciální sušící ručník. Je to sice drobná investice, ale věřte mi, te se vyplatí. Pokud je kvalitní, tak jen přejedete jednou přes auto a to je úplně suché. Toto mytí se dá doplnit ještě nanesením vosku na mokrý lak, pak se auto osuší a je perfektně lesklé. Případně nanesením vosku, ale tento článek je hlavně o mytí. 

Ale jde to i pokud bydlíte v bytě

A teď ta častá situace, kdy si nemůžete dovolit luxus vlastní zahrady. Jistě, stále je tu možnost automatické myčky, ale… to je sice rychlá a snadná možnost, ne však úplně levná a hlavně ne šetrná. Samoobslužné myčky rostou jak houby po dešti, tak je pojďme využít!

Stačí najít nějakou takovou myčku a vydat se tam. V naprosté většině na nich lze platit kartou, případně si rozměnit bankovky na mince. U mytí záleží na stavu auta. Pokud do takové myčky jezdíte jako já vlastně každý den, jde hlavně o spláchnutí prachu a odstranění much. Na to používám jen demineralizovanou vodu, což je většinou poslední program. Odstraním prach a auto vysuším ručníkem. Umyto za pár minut a asi tak 20 korun. 

Pokud je však špinavější, je potřeba více programů, jen voda by špínu neodstranila a vy byste si pak při sušení mohli poškodit lak. V případě, že jsou na autě odolné nečistoty, doporučuji použít aktivní pěnu, která už často na myčkách je. Zde pozor na to, že je potřeba ji nechat chvíli působit, je tak tedy dobré ji zaplatit samostatně a ne například kartou za 50 korun. Bude stačit dvacka, nanést pěnu a nechat chvíli působit. Nečistoty hezky změknou a jde přejít na další fázi. 

Ta může být i první, pokud auto není až tak špinavé, tedy nestálo třeba pod stromem. Tedy mytí mikropráškem. Tento program odstraní nečistoty z auta i z kol, dejte si na čas a důkladně umyjte celé auto. 

Často je k dispozici i kartáč na mytí, ten já nepoužívám, protože se snažím vyhnout kontaktu s lakem a kdo ví, co v tom kartáči je za nečistoty. Stejně tak nevyužívám horký vosk, který na myčkách bývá. Ten je ale praktický, pokud nemáte sušící ručník – voda pak z auta lépe steče a nezůstanou na něm mapy. Já po umytí mikropráškem přecházím rovnou na demineralizovanou vodu, kterou auto opláchnu a vysuším. 

Při sušení si nechte spodní část a kola až na konec, je tam nejvíce nečistot a mohlo by se stát, že se dostanou do ručníku a vytvoří nepěkné škrábance. Je dobré mít speciální hadřík na skla, ale pokud máte kvalitní ručník na sušení, tak postačí i ten. 

A je to, máte čisté auto. Rychlé mytí, tedy jen oplach, vyjde třeba na dvacku. Větší mytí na nějakých 70 korun, pokud si budete opravdu hrát, tak na stovku. To je v porovnání s automatickou kartáčovou myčkou pořád skvělá cena. Hlavně vzhledem k tomu, že je to k laku mnohem šetrnější způsob čištění. Ano, není to úplně bez námahy, ale výsledek za to stojí. 

Pokud autu chcete věnovat větší péči, doporučuji na samoobslužnou myčku zajet v noci. Vypadá to tam jak setkání nadšenců do mytí aut. A ono to tak vlastně je. V noci, kdy se za vámi netvoří žádná fronta, si můžete dopřát více klidu na čištění například kol. A u některých myček není ani problém použít vlastní kosmetiku. Pak tedy můžete auto opláchnout vysokým tlakem a použít vlastní kbelíky, rukavici a šampon. Pak zase spláchnout a usušit. Toto však nedělejte v běžném provozu a bez předchozí domluvy. 

Zdroj foto: Pixabay

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.