Test Mini Cooper S (2016) – anglický styl s německou kvalitou

Mini Cooper je legendární auto. Každý ho zná a snad každý ho má rád. Málokdo si ho koupí, ale sympatie budí vždy. A i to je o důvod víc, proč si ho koupit – nemá ho každý. Ale těch důvodů je více, zvláště v případě verze S.

Nejnovější generace Mini postrádá trochu ze své hravosti, kterou měla v předchozí generaci, jako třeba rychloměr umístěný v obřím kole uprostřed palubní desky. Dnešní Mini je už moderní a praktické auto, které má stále velkou dávku stylu. Je to už více rozumný němec, než zmatený angličan. Ale pojďme k dojmům ze zapůjčeného Cooperu S.

Pokud se kvalita auta hodnotí podle zvuku dovření dveří, Mini hraje extratřídu. Ten zvuk je perfektní, bytelný a hutný. Stejně jako dveře, tak i samotné auto nevypadá jako nějaké ořezávátko, ale jako pořádný kus materiálu. Auto působí pevně a dalo by se říct, že jako mnohem těžší auto, než ve skutečnosti je.

Svou roli hraje i skvělý volant, který je akorát velký a hlavně dobře tlustý a tvarovaný. Nemá žádné vůle a pokud si nastavíte sedačku na dlouhé nohy a krátké ruce, pocit z motokáry už může být větší snad jen… v motokáře.

Pokud jedete v nižších rychlostech, poznáváte tu milou tvář toho roztomilého auta do města. Nerovnosti tlumí nečekaně dobře i na 17 palcových kolech, převodovka řadí neznatelně a otáčky se drží při zemi. Ale pokud přišlápnete plyn, poznáte druhou tvář. Nový dvakrát přeplňovaný dvoulitr skvěle táhne již od nejnižších otáček, automat však vždy rád podřadí a zrychlení tak ještě znásobí. Druhá tvář přináší skvělé zrychlení, práskání do výfuku při přeřazení a ohromný úsměv a radost.

A už z principu je mi sympatické, že oproti předchozí verzi, která měla přeplňovanou jednašestku je tady dvoulitr. Tady máme upsizing!

To bylo zatím jen zrychlení v přímce. Ale zkuste si vjet ostřeji do zatáčky – Mini vám dá vždy najevo, že jste absolutní žabaři a že ji můžete projet dvakrát tak rychle a stejně to nebude žádný problém. Kolo v každém rohu dělá své – stabilita je skvělá.

Když už jsem u jízdy, tak něco ke spotřebě – není astronomická. Pohyboval jsem se kolem 10,5 litru na 100 km. Nevýhodou však je relativně malá nádrž. A velký ukazatel paliva, který pak nepříjemně rychle a hlavně výrazně klesá. Na všem špatném je ale něco dobré – natankujete za 500 Kč a máte zase přes polovinu. A stačí Natural 95.

Jízdně máme tedy skvělé auto. Ale co ostatní věci? Jízda je samozřejmě to hlavní, ale člověk narazí ještě na další detaily. Utkvěl mi v paměti tempomat – nastavuje se tlačítky na volantu, kdy můžete rychlost nastavit nahoru a dolů – jemné zmáčknutí o 1 km/h a silnější zmáčknutí o 10 km/h. Dost často se mi stávalo, zvláště na českých nerovných silnicích, že jsem chtěl nastavit jen o pár kilometrů vyšší rychlost, ale nastavil jsem o deset. Prostě jsem tlačítko zmáčkl trochu víc a už to bylo. Pak zase zpátky a zase nastavovat.

Samostatnou kapitolou jsou příplatková LED světla. Jsou famózní. V testovaném autě nebyly automatické, neuměly vlastně vůbec nic. Ale to hlavní uměly dokonale. Světlo má nádhernou barvu a je úžasně silné. LED jsou dokonce i mlhovky, vlastně úplně všechna světla na autě jsou LED. Tak to má být, když už jsou, tak všechny.

Testované pětidveřové Mini už je tak trochu maxi, na délku má téměř čtyři metry. To má však výhodu, že dozadu usadíte dva normálně veliké lidi. Pomáhají tomu i vykouslé přední sedačky, takže ja kam si dát nohy. Místo pro lidi vzadu je na úkor kufru, takže omezte zavazadla. Ale jízdu ve 4 lidech na teambuilding Mini zvládlo perfektně.

Utkvěl mi v paměti ještě výhled dozadu – není to žádný zázrak, vnitřní zrcátko je docela malé a hlavně dost daleko, pokud ho chcete nastavit, vždy se k němu musíte natáhnout. A auto nemá ukazatel teploty motoru, což mi trochu chybělo. To jsou však veškeré nedostatky. Musel jsem je napsat, protože jsem z auta byl nadšený a pokud bych to tak napsal, vypadalo by to jako nějaký reklamní test. Není. Je to prostě jen dobré auto. Dobré a levné. Mějte mě za amatéra, ale kdyby mi někdo řekl, že tohle auto stojí milion, tak bych tomu věřil a chápal. A on Mini Cooper S začíná na 600 000 Kč. Tolik zábavy za tak málo peněz…

 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.