Test: Jeho veličenstvo Volkswagen Phaeton

Noblesní Volkswagen Phaeton jsem měl vždycky rád. S radostí jsem si ho od AAA Auto půjčil na test a ten jsem si opravdu užil.

Ohromná výhoda blogu je ta, že nemusí být objetivní. Vlastně to píšu i v patičce. A to je dobře, protože Volkwgaen Phaeton mám rád a vždy jsem měl. Proto jsem si test o to více užíval. To auto je mi prostě sympatické, jak svým vznikem, tak výrobou. Ale vezmu to klasicky postupně, i když tentokrát to nebude úplně krátké čtení. Je to holt velké auto.

Auto jsem si zapůjčil od AAA Auto, kde jich měli dokonce několik na výběr. V některých bazarech neseženete ani jeden Phaeton, v AAA Auto si můžete vybírat. Mnou zapůjčené bylo v základní výbavě a základní motorizaci, i tak ale nové stálo skoro dva miliony.

Cena byla vysoká, ale které auto se skládá ručně ve vlastní továrně, kde jsou dřevěné podlahy a je tam naprosté ticho? Továrně se říká Skleněná manufaktura a je v Drážďanech. Phaeton už se tam sice nevyrábí (nevyrábí se vůbec), ale když se vyráběl, vyráběl se tam spolu s Bentley. Se kterým má vše, kromě karoserie, společné.

Pokud jste byli Rytmus, pořídili jste si Bentley. Pokud jste chtěli tu samou techniku, ale nedávat to všem na obdiv, pořídili jste si Phaeton. Takových lidí ale nebylo moc, proto se téměř neprodával. Je to škoda.

Volkswagen Phaeton je velké auto. Opravdu je, má přes pět metrů a v základní výbavě a motorizaci váží 2,2 tuny. A ta velikost a váha je na něm skvělá. V dobrém slova smyslu víte o každém kilogramu, za který jste zaplatili. Nic ho nerozhodí a komfort cestování je tak opravdu luxusní.

S komfortem samozřejmě souvisí asi hlavní věc – vzduchový podvozek – který má Phaeton v základní výbavě. Můžete měnit tuhost od komfortní po ještě komfortnější (ano, i když se největší tvrdost jmenuje “sport”, tak se sportem nemá nic společného) a výšku auta. Podvozek díky tomu absolutně ignoruje jízdu po kostkách a přejezdy přes koleje, které vůbec neucítíte. Díry ještě trochu zaznamenáte, tak nějak vzdáleně, že jste možná do něčeho vjeli. Nebo někoho přejeli.

Při jízdě Phaetonem mi došlo, proč silnice u nás vypadají tak, jak vypadají. Pokud ti, co o stavu silnic rozhodují, jezdí na takovýchto podvozcích, mají určitě pocit, že není co zlepšovat. Doporučuji tedy projížďku Fabií RS první generace, ta je vrátí do reality.

Motor je základní naftový šestiválec. Má 240 koní a jako každý Phaeton automatickou převodovku. A pohon na všechna čtyři kola. Automat je klasický TipTronic – a musím říct, že k autu jde dokonale. Někdo by řekl, že řadí pomalu. Já říkám, že řadí noblesně. Přesně tak, jak se k tomu typu auta hodí. Motor má skvělý tah od nízkých otáček, nepotřebujete bleskurychlé přeřazení, naopak, když si plujete krajinou, oceníte plynulé proklouznutí spojek a neznatelné přeřazení.

U motoru mě přakvapil TDi zvuk za studena, to je jedna z mála negativních věcí. Jak se zahřeje, má klasické výhody šestiválce, tedy skvělý tah v širokém spektru otáček a krásný projev. Za studena je to prostě TDi. Dá se říct, že u zahřátého motoru ho nepoznáte od benzínového – zvuk a spotřebu mají téměř stejnou.

A když jsem u negativních věcí – Phaeton je auto, které se neztratí ani ve městě. Nerovnosti v centrech měst tlumí dokonale, ale spotřeba u tohoto nejúspornějšího motoru přesahuje 16 litrů na 100 km. A to je celkem dost. Máte naštěstí k dispozici ohromnou nádrž, kam když natankujete za 600 Kč a ještě vám ani nesvítí rezerva, dostanete se lehce přes čtvrt nádrže. Což je trochu depresivní. Mimo město, při plavbě, pro kterou je Phaeton určen, jedete ale pod 10 litrů, to už je krásná hodnota.

Když píšu o plavbě – volant, ještě navíc dřevěný, jako jsem měl já, je tak velký, že spíše připomíná kormidlo. Je to trochu nezvyk, zvláště, když přesednete z Mini Cooperu S. Ale zvyknete si a budete ho mít rádi.

Plno lidí vám řekne, že Phaeton musí mít hrozné servisní náklady a že i když teď stojí relativně pár korun, tak vás servis položí. Jako všude i zde funguje pravidlo o tom, že pokud nemáte na banány, nekupujte si opici. Ale není to tak hrozné. Samozřejmě, vzduchový podvozek je drahé servisovat. Ale jak často se to dělá? Je to oprava, která vás možná ani nepotká. Že výměna turba stojí 100 000 Kč? Jistě, pokud pojedete do autorizovaného servisu. Tam ale i výměna turba u Fabie stojí 40 000 Kč. Všechno má alternativy. A černý scénář, že odejte turbo během jízdy, při které odešly tlumiče a sjely se všechny kotouče se opravdu často nestává.

Jízda ve Phaetonu má prostě svůj styl. Rádio hraje skvěle, ale v této generaci nepočítejte s USB, bluetooth, nebo třeba 3,5 jackem (s novými iPhony stejně k ničemu). Přehrávat budete CD jako v pravěku. Alespoň na ně máte měnič. A kvalita je pak fantastická. Vnější vlivy vás neruší – auto má dvojitá skla, která jsou odhlučněná a nerozbitná. Výdechy klimatizace jsou zavřené a neruší, jen když je opravdu potřeba, se tak otevřou a pak zase zmizí. Jinak vzduch proudí ze skrytých výdechů. Užíváte si klidnou, neagresivní jízdu plnou pohody. Tohle auto funguje jako lék na nervy.

Jako lék na nervy ale už nepůsobí to, že vás nikdo nikam nepustí. Pokud to není také Phaeton, který vás pustí a ještě pozdraví. Je to prostě “velká černá limuzína” a to se u nás neodpouští. Máte tedy možnost poslušně čekat, nebo sebevědomě předjet a zařadit se jinam. Zde se hodí připomenout základní výkon 240 koní.

Co vás ještě může překvapit – víko kufru se v této výbavě otevírá manuálně, jako u nějakého lowendu a klíček k autu je ten samý, jako k Fabii. Opravdu si nedovedu představit, že bych si pořídil vrcholnou verzi s W12 motorem za téměř 3 miliony a při předávání auta bych dostal tenhle klíček. Který je navíc k nastartování a odemknutí potřeba.

Dlouhý článek, hodně dojmů. Phaeton je velké auto, zaslouží si hodně textu.

Close