Renault Arkana E-Tech Hybrid 145: Úspornější a ne o moc dražší
Že přijíždí Arkana jako hybrid vlastně nemá smysl psát, protože Arkana je vždy trochu hybrid. Ale teď přijíždí jako ten plnohodnotný hybrid. Jaká je a vyplatí se?
Když na náš trh nedávno Arkana dorazila (první dojmy zde), měla jedinou motorizaci, tedy TCe 140. Tento motor se označuje jako mikro-hybrid, takže nějakou menší elektrickou výpomoc má. Nově je k dispozici ještě silnější motor TCe 160, který je také mikro-hybrid. A pak právě E-Tech Hybrid 145, který jsem měl možnost krátce vyzkoušet.
A už krátká projížďka ukázala, že tenhle hybrid funguje tak, jak má. Vyrazil jsem se studeným motorem na okresky a spotřeba byla přes sedm litrů na sto. Pak jsem vjel do obce, projel jsem ji celou na elektřinu a už to bylo 6,5. A tak postupně klesala a klesala, až jsem byl na 5,8 litrech. Jistě, udávaná je 4,9 až 5,1 l/100 km, ale toto byla opravdu krátká testovací trasa, při které není účelem dosáhnout nejlepší spotřeby, ale auto vyzkoušet.
Líbí se mi, že jako ostatní hybridy od Renaultu, tak i Arkana má ukazatel nabití baterie přímo na budících, máte tak neustále přehled. Není to sice potřeba, ale je to fajn. Díky elektrické výpomoci má příjemně plynulou akceleraci, která sice netrhá rekordy a z nabízených motorizací je tato ta nejpomalejší, ale zároveň i nejplynulejší.
Základem pohonu je benzínová jednašestka s nepřímým vstřikováním. Ta má výkon 143 koní. K ní se přidává elektromotor se 49 koňmi a startér-generátor s 20. Elektromotor pomáhá hlavně s točivým momentem, protože ten není silnou stránkou tohoto spalovacího motoru. Benzín totiž vyprodukuje 148 Nm, ale elektromotor přidá 205 a startér-generátor 50.
Co je však hlavní, tak s autem se příjemně jezdí. Zrychlení z nuly na sto je sice přes 10 sekund, ale jak se z prvních jízd zdá, tak spotřeba bude silnou stránkou. Zvláště, pokud jezdíte ve městě, kde hybrid ukáže to nejlepší, co nabídne. Auto jako takové je klasická Arkana, tedy nové SUV kupé, které nabízí hodně stylu a vychází z modelu Captur. Tato hybridní je jen s menším zavazadelníkem o 33 litrů, takže se 480 litry.
Cenově na tom hybrid není nijak špatně, je o 20 tisíc dražší, než TCe 140 a o 10 tisíc levnější, než TCe 160. Vyjde tedy na 640 tisíc v aktuální akci, bez ní na 700. V případě, že bude opravdu spotřeba o litr nižší, tak se cenový rozdíl celkem rychle vrátí. Pokud sáhnete po vrcholné verzi R.S.LINE, vyjde vás na 778 tisíc bez výkupního bonusu, pak je to 758 tisíc. Já osobně bych zvolil zlatou střední cestu, tedy výbavu INTENS, která je o 70 tisíc levnější, ale hlavně má pohodlnější sedačky. Tedy alespoň pro má záda, každopádně doporučuji před koupí vyzkoušet!
Full LED světla máte v základu, stejně jako tempomat, automatickou klimatizaci, nebo třeba přední a zadní parkovací senzory a zadní kameru.
Zajímavostí je, že ačkoli předváděcí vozidla měla krásný desetipalcový informační displej před řidičem, tak auta, která se dají objednat, budou mít jen sedmipalcový. Může za to krize s polovodiči, až bude zažehnána, tak se snad zase tento větší a hezčí displej vrátí.
Zdroj foto: Tomáš Devera