Test Audi A7 55 TFSI e quattro: Elektrifikace nejen kvůli spotřebě

Elektrifikace hýbe motoristickým světem. Plug-in hybridní Audi A7 ale nenabídne jen nižší spotřebu. Nabídne i absolutní komfort a plno výkonu.

Na trhu najdeme hybridy, mild-hybridy, plug-in hybridy a čistě elektrická vozidla. Pod značením 55 TFSI e quattro se u Audi A7 skrývá silnější ze dvou plug-in hybridů. Ten nabídne 367 koní a systémový točivý moment 500 Nm. Slabší verze pak nabídne 299 koní a 450 Nm. Dalo by se říct, že i slabší verze by úplně stačila, ale pokud se člověk podívá do ceníku a zjistí, kolik výbavy navíc získá u silnější verze, situace se dost změní. V této motorizaci se jedná také o nejsilnější A7 v nabídce. Ani S7, ačkoli to z názvu může vypadat, není silnější. Ta nabídne 344 koní. 

K cenám a výbavám se ale dostanu až později, nyní pojďme k samotnému autu. Audi A7 Sportback je podle mě jedno z nejkrásnějších aut současnosti. Jistě, to je čistě subjektivní a určitě se najdou i tací, kteří tento vzhled nemohou vystát. Já jsem z něj ale nadšený. Pokud bych si A7 pořizoval já, asi bych zvolil jinou barvou a možná i jiná kola. Ale i v barvě, která není úplně dle mého vkusu, se mi toto auto moc líbí. 

Sympatické je, že na zádi nenajdeme žádné falešné koncovky výfuků. Nenajdeme tam totiž vůbec žádné, výfuky jsou ukryté pod autem. Spojler by kazil siluetu auta, ale zároveň je ve vyšších rychlostech potřeba, jak vyřešit tento problém? Jednoduše – je výsuvný. Takže je vidět, jen když je potřeba. Pokud by se vám však s ním auto líbilo více, není problém ho pomocí tlačítka vysunout kdykoliv. 

Jak přední, tak zadní části, dominují světla. Ta zadní jsou spojená celkem silnou linkou a když svítí, mají zajímavý 3D efekt. Trochu překvapením pro mě bylo umístění mlhovky, která je uprostřed linky, tedy uprostřed víka zavazadelníku a celkem nahoře. Jelikož se jedná o moderní světla, tak zde samozřejmě žádné žárovky nehledejte. Výrobce si opravdu vyhrál s animací, která se zobrazí při zamknutí a odemknutí auta. Světla se rozsvítí postupně a na konci udělají ještě speciální efekt. Je to věc, která se těžko popisuje, takže vás odkáži na video, kde je to dobře vidět. 

Přední světla jsou také výrazná. Denní svícení zajišťují drobné linky, které se při odemknutí auta postupně rozsvítí. Tedy spíše jimi projede silnější záblesk světla. Zde nezbývá než jiného, než vás zase odkázat na video. 

Už v základu u této silnější plug-in hybridní verze získáte světlomety HD Matrix LED. Já měl ještě navíc laserová světla, tedy další modul, který se rozsvítí okolo 70 km/h. Toto laserové světlo svítí vlastně jen do dálky, je tedy jasné jeho určení – pokud jezdíte hodně po dálnici, rozhodně ho oceníte. 

Vyhýbání světel funguje naprosto spolehlivě, podrobně a rychle. Vy díky tomu stále skvěle vidíte, ale i ti, kteří jedou proti vám, stále dobře vidí, protože je neoslňujete. Při nižší rychlosti svítí světla více do stran, aby měl řidič lepší přehled. Automatické nastavení sklonu funguje opravdu rychle, což je u takto silných světel potřeba. Takže i když maximálně přidáváte, nehrozí, že se díky zvednutí přední části auta zvýší i to, kam svítí světla. Ta svítí stále do přibližně stejné vzdálenosti před auto. 

Je pravda, že jsem světlům věnoval hodně řádků. Ale pro mě jsou světla důležitá. A na A7 nejen skvěle vypadají, ale i skvěle fungují a umí zajímavou show. Takže si zasloužila několik odstavců. Hlavní však ale je, že skvěle svítí. Veškeré chytré funkce jsou vám k ničemu, když ve výsledku světla nesvítí. To rozhodně není ale tento případ. 

Dvacetipalcová kola mohou vypadat až nepohodlně velká. Pravda je to napůl. Vypadají velká. Rozhodně nejsou nepohodlná. Ne, když máte ve výbavě podvozek s nastavitelnými tlumiči. S ním byla jízda naprosto pohodlná, po většinu času jsem využíval komfortní režim a opravdu si to užíval. Pohodlí však může být ještě na vyšší úrovni, pokud zvolíte adaptivní pneumatický podvozek. To už si neumím snad ani představit. 

U pohonu všech kol je to v ceníku trochu hraní se slovy. V tomto případě se jedná o systém quattro s technologií ultra. Což je dle ceníku permanentně dostupný pohon všech kol. Zatímco u klasického pohonu quattro, který má například S7, je uvedeno, že se jedná o permanentní pohon všech kol. Zní to tedy podobně, ale význam je trochu odlišný. Přídomek ultra znamená, že nejsou stále poháněná všechna kola, ale připojují se dle potřeby. 

V interiéru vás obklopí absolutně moderní svět. Displeje s perfektním rozlišením všude okolo vás. I tak zde ale stále zůstává například klasický ovladač hlasitosti audiosystému, nebo třeba tlačíko výstražných blinkrů. Displeje mají haptickou odezvu, když tedy například nastavujete teplotu, máte pocit, že opravdu mačkáte tlačítko. Někdo může namítnout, že ovládat klimatizaci přes displej není ono. Podle mě je to vlastně úplně jedno. Displej s klimatizací je stále na stejném místě, virtuální tlačítka také. Ano, nenajdete je po hmatu, ale zase na druhou stranu je dobré si uvědomit, jak často teplotu nastavujete. 

Haptická odezva je silně návyková, má ji i větší displej infotainmentu. Tato odezva však nefunguje, pokud využíváte Android Auto. Já pak měl nutkání na displej hodně tlačit, protože jsem stále čekal na to ckvakutní. Které logicky nepřišlo. 

Když už jsem i displejů, tak zde připojím malou výtku. Ta se týká head-up displeje. Ten je promítaný na čelní sklo a ná krásné zobrazení. Není však vidět přes polarizační brýle a to je škoda. 

Zmínil jsem Android Auto. To funguje naprosto skvěle, v parádním rozlišení a je radost ho využívat. Má to ale jedno ale. Pokud používáte vestavěnou navigaci, která je stále on-line, takže umí počítat s dopravní situací a třeba i zobrazit leteckou mapu, tak z ní auto bere údaje o tom, kam jedete. Podle toho dokáže optimalizovat dobíjení a výsledkem je výrazně nižší spotřeba, než když jedete bez navigace. Ale zase třeba Waze v telefonu má funkce, které tato navigace nenabídne. Nastává pak tedy dilema, zda Waze, nebo nižší spotřebu. A nebo nechat běžet obě navigace současně. 

U audiosystému máte na výběr několik možností. Já měl k dispozici Bang & Olufsen Premium Sound System s 3D ozvučením. Ten je za celkem rozumný příplatek 23 300 Kč. Může být ale ještě lepší, ten je nazvaný Bang & Olufsen Advanced Sound System s 3D ozvučením. Ten už vyjde na 183 tisíc. Nabídne sice 1820 W oproti 705 W u levnější verze a věřím, že zvukový zážitek to bude takový, že si reproduktory budete chtít vzít i domů, ale já osobně jsem neměl absolutně žádné výhrady ke zvukovém výkonu toho, který byl v autě. Byl totiž výborný, výšky, středy i hloubky v naprosté rovnováze a s vypnutým ekvalizérem jsem si užil naprosto skvělý zážitek. To je pro mě záruka kvality. 

Kufr a místo na zadních sedačkách jen stručně a hned se vrhnu na motor. V kufru na vás čeká 380 litrů prostoru a na zadních sedačkách plno místa ve všech směrech. Trochu jsem se obával o centimetry nad hlavou, protože vzhled auta působí tak, že člověk, který je vysoký jako já, tedy 184 centimetrů, již bude v nepříjemném kontaktu se stropem. Vůbec to tak ale není, i nad hlavou jsem měl plno místa. A nohy jsem si mohl téměř dát jednu přes druhou. 

Pohonné ústrojí spojuje benzínový čtyřválec o výkonu 185 kW, tedy 252 koní a elektromotor, který nabídne 105 kW. Čistě na elektřinu je možné jet nějakých 40 kilometrů, klidně i na dálnici. A teď se dostávám k tomu, proč zde hybrid není jen kvůli spotřebě a výkonu. V tom samozřejmě také pomáhá, pokud máte kde dobíjet, můžete jezdit s nulovou spotřebou paliva a výkon máte k dispozici stále. Ale hlavně jedete naprosto tiše. Ale naprosto. 

Díky dvojitým akustickým sklům k vám nedoléhá aerodynamický hluk. Ani když naskočí spalovací motor, tak o něm moc nevíte, ale pokud jen tiše odpočívá, plujete krajinou, nebo městem, v naprostém tichu a pohodlí. A to může být pro někoho to důležité. 

Reakce na plynový pedál jsou pohotové a zrychlení intenzivní. Udávaná hodnota, za jak dlouho se dostanete z 0 na 100 km/h je 5,7 s. Já naměřil ještě méně. Při akceleraci je spalovací motor slyšet a zní… jako benzínový čtyřválec. Na nic si nehraje. A to je vlastně sympatické. Nedoléhá k vám nějaký syntetický jekot, ale jen vzdálený zvuk motoru. 

Se spotřebou je to u plug-in hybridů ošemetné. Ta udávaná je 1,9 až 2,1 l/100 km. A asi tušíte, že to nebude ta spotřeba, se kterou pojedete na služební cestu do Paříže. Já i díky tomu, že jsem v autě neměl kabel pro nabíjení u veřejných stanic, zjistil, za kolik se dá jezdit, pokud vlastně nenabíjíte. Palubní počítač mi prozradil hodnotu 7,2 l/100 km. Je to více, než udávaná spotřeba? Samozřejmě. Zároveň je to ale luxusní auto, které má výkon 367 koní, pohon všech kol, automat, váží 2140 kilogramů a na stovku zrychlí hodně pod 6 sekund. 

Pokud však nabíjíte, spotřeba může být nulová. Nebo právě udávané dva litry. Když se ale dostanete do situace, ve které jsem byl já, kdy není kde nabíjet, nebo na to prostě není čas, tak se vlastně nic moc neděje. Ano, palivová nádrž je zde menší, než u klasické A7, která má 73 litrů. Zde je kapacita 52 litrů. I tak je to ale dostatečná velikost a její naplnění je otázka minut. A jedete dál. Za spotřebu je možné poděkovat i chytré rekuperaci, která dle navigace ví, kdy bude například obec a dokáže včas začít více rekuperovat. Vy jen dáte nohu z plynu.

Pro koho je tedy Audi A7 55 TFSI e quattro? Pro někoho, kdo chce nádherné auto plné moderních technologií. Má kde nabíjet a tak využije výhodu levného a naprosto tichého provozu. Pro někoho, kdo ocení možnost parkovat v modrých a fialových pražských zónách zdarma. Pro někoho, kdo chce nejvýkonnější Audi A7 v nabídce. Pro ekologicky smýšlejícího manažera. Možností je hodně. Tato A7 je sice o půl milionu dražší, než základní 40 TDI, nabídne toho ale opravdu hodně navíc. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.