Test BMW 840d xDrive Gran Coupé: Oáza pohody do neklidného světa

BMW řady 8 je skvělé. Pokud si ho můžete koupit, udělejte to. A já vám budu tiše závidět. Protože je prostě vynikající. S naftovým třílitrem ve verzi 840d mi dává opravdu smysl!

Je mi jasné, že není strategické vyzradit výsledek hned na začátku, ale myslím, že po pár řádcích by všem bylo jasné, jak skvělý pocit z tohoto auta mám. Jde totiž o auto, u kterého jsem po prvním nasednutí měl pocit, že ho udělali pro mě. Ano, takový pocit jsem měl i u fantastické M850i, kterou jsem měl půjčenou už dříve, ale tady to bylo ještě trochu silnější. 

Barva dělá auto

Svůj podíl na tom měla určitě barva. Matná tmavě modrá s názvem tak skvělým, jako je ta barva samotná – Frozen Marina Bay. Už jen z toho názvu mrazí a přesně taková je ta barva. Není to úplně nezbytná věc, ale podívejte se na fotky a řekněte sami – jedná se o auto, které zapadne v šedi dnešního provozu? Rozhodně ne. To tedy žádná osmička, ale v téhle barvě už vůbec ne. Navíc se výborně udržuje, mytí a sušení auta byla vyloženě radost. A pak je tu cena… nebudu chodit okolo horké kaše, vyjde vás na 163 tisíc. Je to cena, za kterou můžete mít slušnou ojetinu, ale… stejně to za to stojí. 

Exteriér je podle mě dechberoucí. A to tohle slovo nepoužívám téměř nikdy. Ale tady musím. Alespoň tedy z mého pohledu je. Interiér na tom není o nic hůř. Protože kombinace sedaček potažené bílou kůží a světlých koberečků je krásná. Krásná a vysoce nepraktická, zvláště, pokud jezdíte v zimě a na botách máte různé nečistoty. Tohle je přesně to prostředí, do kterého vás láká se zout. A to klidně udělejte, protože koberečky jsou vysoké a nádherně měkké. 

O pár dveří navíc

Testované provedení Gran Coupé přináší další pár dveří. A o trochu větší auto. Pár dveří navíc je rozhodně praktický a pokud dáváte dozadu například dítě v autosedačce, nebo psa, je to jasná volba. Vzhledově se mi však více líbí klasické Coupé. Ačkoli to zvenčí nevypadá, vzadu si pohodlně sedne i dospělý člověk. Sám za sebe jsem si se svými 184 centimetry sedl naprosto pohodlně. A i když jsem přední sedačku posunul úplně dozadu, sedělo se mi fajn. Jen si trochu stěžovaly nárty, které byly v blízkém kontaktu se spodní částí sedačky. 

U sedaček se pozastavím. Sice mě trochu zarazilo ruční nastavení délky sedáku, což v tak technologicky vyšperkovaném autě prostě nečekáte, jinak jim ale nemám co vytknout. Nabídnou maximální pohodlí a oporu, protože si bočnice můžete upravit k obrazu svému. Nebo tedy spíše k tělu svému. 

V interiéru nečekají žádné výstřelky. Kvalitní materiály kam se člověk podívá a sáhne, skvělý systém iDrive, head-up displej, který pokryje snad čtvrtinu skla, když máte aktivovanou navigaci (ale v polarizačních brýlích není skoro vidět, škoda), volant, ze kterého nebudete chtít sundat ruce. Nebo třeba vyhřívané loketní opěrky – jak ty ve dveřích, tak středová. Stačí zapnout výhřev sedačky a vaše lokty jsou v teple. 

Díky střešním oknům je v interiéru plno světla a působí veselým, uklidňujícím a prostorným dojmem. Ano, střešním oknům, protože jsou dvě. Obě mají vlastní roletky a tak si cestující vzadu mohou to své zakrýt. 

Ani nemusíte nastartovat a jste ve svém světe. Tohle je auto, do kterého si budete chodit odpočinout po náročném dni. A je jedno, že budete stát v garáži. Pustíte si nějakou hudbu a jen si odpočinete. Hudba samozřejmě hraje naprosto kvalitně a to ani nemusíte mít vrcholnou aparaturu Bowers & Wilkins za 153 tisíc. Já měl Harman Kardon za 33 tisíc a byl jsem naprosto spokojený. 

Takhle má fungovat naftový motor

Pokud ale už nastartujete, čeká vás ten nejlepší naftový motor, se kterým jsem zatím jel. Jedná se o třílitrový šestiválec. Řada osm mimochodem vůbec nemá malé motory, nejmenší jsou šestiválce. Nabídne 340 koní a hlavně 680 newtonmetrů. A ačkoliv auto váží dvě tuny, nikdy vám nepřijde, že nemáte dost výkonu. Vždyť zrychlení u nuly na sto je 5,1 sekundy!

V dnešní době je to možná nepopulární, ale já mám rád naftové motory. Mám rád ten točivý moment a spotřebu. A přesně v BMW 840d je vidět, že to má smysl. Motor má skvělý zvuk, žádný otravný naftový klepot, ale až sportovně řízný zvuk. Točivého momentu snad až nadbytek a spotřebu? Udávaná je 5,6 l/100 km. Správně tušíte, že jsem měl víc. Měl jsem 6,8 litru. Což je pořád naprostá paráda!

Vzhledem k velikosti nádrže 66 litrů není těžké vypočítat, že pokud bych se snažil o trochu úspornější jízdu, 1000 kilometrů bez tankování nebude problém. BMW M850i bylo fantastické. Je to auto, na které nikdy nezapomenu a vyrazilo mi dech. Ale spotřebu jsem měl 13,7 l/100 km. Jistě, byl to fantastický osmiválec s 530 koňmi, ale během jízdy nevíte ani o jednom z těchto motorů a ani u 840d si nemůžete stěžovat na nedostatek výkonu. 

Zajímavou volbou by mohla být základní benzínová motorizace. Když se řekne základní, tak si člověk představí nějakou jednadvojku. V tomto případě je to ale šestiválcový třílitr s výkonem 333 koní. Stojí o sto tisíc méně, než tato naftová verze a pro odpůrce nafty by to mohla být skvělá volba. 

Komfort by si zasloužil Plus

Jízda samotná je tak sametová, jak očekáváte. Na můj vkus možná až moc sportovní, pokud jsem si chtěl nastavit režimy, měl jsem na výběr Comfort a Sport a Sportu Plus (a samozřejmě Eco Pro a Adaptive). Já bych klidně Sport Plus vyměnil za Comfort Plus. Ten by mi k takovému autu seděl nejvíce. Pohodová a houpavá jízda na stovky a tisíce kilometrů. Při konfiguraci je možné zvolit Adaptivní M podvozek Professional, což na první přečtení zní sportovně a tvrdě. Ale dle popisku nabídne „nejlepší možný komfort“. 

Věc, kterou jsem na tomto autě miloval, je natáčení kol zadní nápravy. Možná si řeknete, že to je dobré tak maximálně při parkování, ale to je věc, kterou využijete naprosto kdykoliv. Při parkování, proplétání městem a při svižné jízdě na okresce. Je až neuvěřitelné, jak dokáže pocitově tak veliké auto zmenšit. 

Převodovka doplňuje skvělý celek

Pochválit musím automat, který pracuje s volbou jízdních režimů tak, jak by to správně mělo být. U některý aut se vám stane, že si vyberete sportovní režim. A převodovka po chvíli stejně zařadí vyšší rychlostní stupeň. Jako by vám říkala, že jste svoji šanci na sportovní jízdu promeškali. U BMW je to tak, že když přepnete na sportovní režim, převodovka drží vyšší otáčky. Pořád. A pokud ještě přepnete převodovku do sportovního režimu, je to ještě lepší. A pořád. 

V klidovém režimu řadí naprosto plynule a neznatelně. Ani ve sportovním nijak nekope, jen je pohotovější a nemá problém podřadit o více stupňů a nechat točivý moment, aby vás pořádně zatlačil do sedačky. Díky pohonu všech kol se kola zapřou o asfalt a auto letí vpřed. 

Váháte? Neváhejte!

Závěrem si dovolím zopakovat to, že pokud si toto auto můžete koupit, udělejte to. Protože nabídne mix dobrý vlastností. Skvěle vypadá, je originální, je kvalitní, má skvělý motor, úžasnou spotřebu, plno výkonu, točivý moment který vás zatlačí do sedačky i v dálničních rychlostech, dojezd klidně tisíc kilometrů a dost místa pro čtyři lidi a jejich zavazadla. Co víc si přát? Jako vše kvalitní holt má svojí cenu. Ta je konkrétně 2 680 600 Kč za BMW 840d xDrive Gran Coupé. Ale na tom autě je znát každá koruna.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.