Test Volkswagen Golf 1,5 TSI EVO mHEV 2020: Nový na první pohled, ale pořád Golf

Nová generace Volkswagenu Golf vypadá jinak. Jak zvenčí, tak zevnitř. Důležité ale je, zda je to stále ten pravý Golf, tedy lídr své třídy.


Golf je pojem ve své třídě. Pokud se do jeho teritoria podívá nové auto, porovnává se, zda je tak dobré, jako Golf. Nebo se může řešit, zda je lepší. Každopádně je to ale Golf, kdo udává měřítka. A tak se Volkswagen musí opravdu hodně snažit, aby nové generace byly zároveň stejně dobré, jako ty předchozí, ale navíc nabídly něco navíc. A aby se vzhledově odlišily. Což je zrovna u nového Golfu pro někoho kámen úrazu. 

Když se podíváte na nový Passat, musíte si nastudovat seznam změn, abyste je našli. U Golfu hned víte, že je to nový Golf. Zatímco zadní část prošla celkem nenásilnou modernizací a dostala nová světla a třeba nápis GOLF pod logo Volkswagen, u přední to bylo trochu jiné. Ta má výrazná světla. Trochu mi to připomíná příchod páté generace Golfu, kterou jsem já osobně nesl celkem těžko. 

Chvíli jsem musel přemýšlet, jestli se mi nový Golf líbí, nebo ne. Pak jsem ho viděl v nádherné žluté barvě s hezkými koly a svítící lištou mezi předními světly a měl jsem jasno, že se mi líbí. Jenže takové auto jsem půjčené neměl. Můj Golf byl šedý, s koly, které se sice dobře myjí, ale vzhledově mě nechytly a bez svítící lišty. 

Tato šedá „základovka“ je ale má oblíbená barva, takže ačkoli nebyla tak veselá, jako zářivě žlutá, auto se mi líbilo. Schválně jsem ale dal fotku na svůj Instagram a připojil anketu, zda se líbí, nebo ne. Překvapilo mě, že výsledek byl naprosto vyrovnaný. Nový vzhled má tedy své příznivce i odpůrce. Což je taková klasika, když se něco hodně změní. Postupem času si lidé na nový design zvyknou a výsledek bude zase jiný. 

Když jsem k autu poprvé v podzemní garáži přišel, odemkl jsem na dálku a doufal ve svítící lištu. Ta tam nebyla, ale i tak se mi v přítmí garáže auto moc líbilo. Má hezký světelný podpis a vypadá opravdu moderně. Po nasednutí dovnitř jsem měl vlastně stejný pocit. Interiér je rozhodně moderní, ale zároveň ne nějak násilně, takže se v něm dá dobře orientovat a vše se příjemně ovládá. 

Tedy hledání startovacího tlačítka mi dalo trochu zabrat. Pod volantem není, tak jsem hledal u voliče převodovky klasické kulaté tlačítko. A nic. Až po chvíli mi došlo, že je tam, kde jsem ho čekal, jen není kulaté, ale hranaté. Mimochodem volič automatu je jen malý joystick, stejně jako v nové Octavii. 

Společných prvků je tu dost, naštěstí ale ne vše je stejné. Mám na mysli dvě konkrétní věci. Zatímco u Octavie posuvnou lištou pod displejem infotainmnetu nastavujete hlasitost, u Golfu je kratší a po stranách má další dvě, které slouží k nastavení teploty. Nemusíte tak tedy teplotu ťukat na displeji, můžete ji navolit takto intuitivně. Nebo dát pokyn virtuální asistentce a ta se o nastavení postará. 

Druhá věc jsou výdechy klimatizace. U Octavie jsem s nimi měl problém – jsou moc nízko. Což má za následek to, že mi občas trochu mrzla ruka. Tady jsou na správném místě. 

Líbí se mi rychlý přístup do důležitých funkcí dotykovými ploškami, takže třeba podrobnější nastavení klimatizace vyvoláte jedním dotykem. Nebo třeba přepnutí jízdních režimů. To jde navíc přepínat nejen tlačítkem, ale i na displeji. To je podle mě nejlepší možnost – pokud chcete rychle přepnout z jednoho na druhý, uděláte to přes ikony na obrazovce, pokud se musíte plně věnovat řízení, mačkáte tlačítko. Tedy dotykovou plošku. 

Výstražné blinkry ale si ale ponechaly klasické mechanické tlačítko, které je navíc dobře umístěné, takže ho nemusíte hledat v záplavě dalších. 

Celkové pojetí interiéru se mi líbí, jedinou výhradu bych měl k lesklému plastu vlevo vedle přístrojového štítu – odráží se na ní ruka, která je na volantu. To je po nějaké době trochu rušivé. Jinak jsem byl ale naprosto spokojený. 

Sedačky ergoActive, které získáte ve výbavě Style, nebo za příplatek v nižší, jsou opravdu super. Říkám to vždy, když je v autě mám a pro nový Golf to platí také. Dají se nastavit ve všech možných směrech a nabídnou i masáž. 

Světla můžete mít IG.LIGHT LED Matrix. S tímto názvem jsem měl světla i v novém Passatu a troufnu si tvrdit, že to byla ta nejlepší chytrá světla, se kterými jsem zatím jel. U Golfu jsem měl tedy vysoká očekávání, která… byla naplněna. I zde svítí super. Příplatek za ně není malý, podle výbavy 47 nebo 23 tisíc, ale pokud jezdíte hodně v noci, jděte do nich. Už v základu ale dostanete LED světla, jen ale ne tak chytrá. 

Audiosystém jsem neměl k dispozici ten nejlepší, který je v tomto případě harman/kardon. Na tuto značku aparatury jsem byl zvyklý u jiných značek, ale u Volkswagenu ne, byl bych tedy zvědavý, jak funguje. Příplatek za lepší audio je jen 13 tisíc, což je rozumné vzhledem k tomu, že základní systém hraje výborně. Pokud by byl příplatek třeba 30 tisíc, tak věřím, že by plno lidí usoudilo, že jim základní a výborně hrající audiosystém vlastně naprosto stačí. 

V mé výbavě, zvané 1st edition, nebylo rozhodně vše. Například head-up displej, který je ale počítám stejný, jako v nové Octavii a tedy naprosto skvělý. Ten jsem ale neměl k dispozici, stejně jako třeba bezklíčkové odemykání. Nastává tak situace, kdy potřebujete najít klíček k odemčení auta, ale už ne k nastartování, to je tlačítkem. 

Jak název výbavy napovídá, už podruhé koupit nepůjde, nyní jsou na trhu klasické stupňě výbav, tedy Golf, Life, Style a R-Line. 

Nejlepší na konec. Nebo nejhorší na konec? No, mělo by to být to nejlepší. Tedy motor 1.5 TSI EVO mHEV. Jaký je mild-hybridní TSI, tedy již stará známá čtyřválcová jednapětka, která tentokrát neumí odpojovat jen dva válce, ale rovnou všechny čtyři? Je dobrá. A já vím, že dobrá je za tři. Takže je chvalitebná. 

Výkon 150 koní je zvláště pro neobsazené auto naprosto dostatečný, projev sametový a spotřeba příznivá, v mém případě 5,8 l/100 km. O odpojování válců vůbec nevíte a jen si užíváte pohodu na palubě. Vybrat si můžete i klasičtější motorizace, tedy 1.5 TSI EVO se 130 a 150 koňmi. Když oželíte válec, v nabídce je i 1.0 TSI se 110 koňmi a samozřejmě i nafta, tu zastupuje 2.0 TDI se 115 a 150 koňmi. V dnešní době nesmí chybět ani plug-in hybridní pohon, v případě Golfu se jedná o tu nejsilnější možnost – nabídne 205 koní. 

Motor funguje tak nějak automaticky dobře. Výkon mi přišel akorát, díky elektrické výpomoci byla akcelerace příjemně svižná, nejspíš bych se ale nebránil ani klasickému TSI EVO ve verzi se 150 nebo 130 koňmi. Zvláště silnější z uvedených sice nenabídne automatickou převodovku, jinak má papírově téměř identické hodnoty s 1.5 TSI EVO mHEV a je levnější. 1.0 TSI mi už na Golf přijde slabá. 

I když si nyní mild-hybrid pomáhá elektřinou, stále je to stará známá 1.5 TSI. Takže to mě nijak nepřekvapilo. Co mě ale překvapilo, tak to bylo ticho, pohodlí a ochota zatáčet. 

I při dálniční rychlosti je v Golfu krásné ticho. A i když se trochu odvážete a rozjedete se vyšší rychlostí, na zvukové pohodě se nic moc nemění. 

Pohodlí v mém případě obstarával adaptivní podvozek DCC a ten odváděl opravdu super práci. Možnost jeho nastavení je od „už je mi trochu špatně“ po „jau, díra“. Já využíval spíše komfortní spektrum a byla to vážně pohoda. Takový podvozek vás vyjde na 25 tisíc a vzhledem k možnostem nastavení si myslím, že je to dobrá volba. 

To, jak dobře ale Golf zatáčí a hrne se do zatáček, jsem vůbec nečekal. Bral jsem ho jako takové dospělé a možná i trochu nudné auto. Auto, co si svou práci udělá, udělá ji dobře, ale nezanechá extra dojem. Řízení ve mně ale dojem rozhodně zanechalo, byla to vážně radost. 

A na kolik vás nový Golf vyjde? V základu na 508 900 Kč. Cenovku verze, kterou jsem měl k dispozici jí, nemohu napsat. Ne snad, že by to bylo něco tajného, ale protože ta výbava už není a nejde tak dohledat. Nejblíže by ale byla výbava Style a pak Golf s motorem 1.5 TSI EVO mHEV vyjde na 728 900 Kč. Motor 1.5 TSI EVO BMT bez silnější elektrické výpomoci vás pak vyjde na 647 900 Kč, ale jen s manuálem, zatímco mild-hybrid je vždy s automatem. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.