Těžký výběr mezi kombi a SUV. Každé má své pro a proti

Při nákupu auta nastává často velké dilema. Doslova velké – protože člověk vybírá mezi velkými auty. Je vhodnější kombi, nebo dnes tak oblíbené SUV? No, každé má něco do sebe.

Nepatřím do skupiny lidí, kteří zastávají názor, že automobilky lidem tlačí SUV vlastně násilím. Já si myslím, že je to spíše tak, že se automobilky přizpůsobují požadavkům zákazníků. A pokud si žádají SUV, tak se holt do nabídky nějaké dostat musí. Proto mé své SUV snad každá automobilka. Lidé je prostě chtějí. 

Pokud člověk vybírá větší auto pro rodinu, často se rozhoduje mezi SUV a kombi. Každá kategorie má svá pro a proti, určitě se mi nepodaří vypsat všechny, ale hlavní body snad ano.

SUV u mnohých vyhrávají svým vzhledem. Jsou to mohutná auta, která působí reprezentativně. Sedí se v nich výše, takže je z nich lepší výhled a dobře se do nich nastupuje. Také mají vyšší podvozek, zdolají tak i nějaký ten terén. Pokud se nejedná o SUV kupé, tak je i vzadu celkem dost místa. 

Jejich stinná stránka je paradoxně jejich velikost. Fyzika se nedá ohnout, takže prostě SUV mají vyšší spotřebu, zvláště na dálnici, díky vyššímu aerodynamickému odporu. Další častý nedostatek je ten, že ačkoliv zvenčí působí mohutně a majestátně, uvnitř to už takový zázrak není. Není však SUV jako SUV, samozřejmě existují i obří s prostorností menší dodávky. Velká část SUV se ale prodává pod označením crossover a ty prostorností neoplývají. 

Sám zastávám názor, že pokud auto vypadá, že může jet do terénu, mělo by mít pohon všech kol. Což je věc, která je u SUV často možná (ne vždy však zákazníky využívaná), u kombi to ale taková samozřejmost není. 

Kombi má však výhodu ve velikosti kufru, která je hlavní dominantou. Pokud se tedy nejedná o spíše designové kombi, které o moc větší kufr nenabídne – to nabídne ale alespoň více místa nad hlavou pro cestující vzadu. Já mám však na mysli typické příklady typu Škoda Octavia, Volkswagen Passat nebo třeba Opel Insignia. 

Díky tomu, že kombi jsou nižší, dosahují menší spotřeby. Proto je třeba pro jízdu na dovolenou do dalekých krajin vhodnější kombi – dost prostoru pro posádku, zavazadla a i na dálnici příznivá spotřeba. SUV má na druhou stranu výhodu vyššího umístění sedaček a možnosti i výletů mimo silnice díky vyšší světlé výšce a pohonu všech kol. Jak jsem psal na začátku, každá kategorie má svá pro a proti. 

Pak je tu ale ještě třetí možnost. Zvýšené kombi s pohonem všech kol. To kombinuje jak výhody kombi, tak SUV. Sedí se výše, světlá výška umožní výlety do lehčího terénu, kufr je veliký a spotřeba na dálnici stále celkem příznivá. Tato kategorie sice není na trhu tak zastoupená, jako SUV, i tak si ale člověk může vybrat třeba mezi novou Škodou Octavií Scout, Subaru Outback a nebo Volvem V60 Cross Country. 

Je na každém, co si vybere. Já jsem rád, že je možnost volby a na silnicích nejezdí jen jedna kategorie aut. Neexistuje univerzálně dobré auto – vždy je potřeba si uvědomit, co od auta požaduji a podle toho vybírat. Pro někoho je hlavní styl, někdo zase ocení praktičnost, další zase schopnosti v terénu. 

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.