Test Dacia Sandero Stepway TCe 90: Lepší, hezčí a stále za skvělou cenu

Dacia Sandero už není žádné ošklivé káčátko. V nové generaci vypadá k světu, nabídne novou výbavu, komfort a hlavně stále hodně muziky za málo peněz.

Vypadá k světu

Nové Sandero rozhodně není žádné ošklivé káčátko. To se možná dalo říct o první generaci, ale druhá už byla dle mého vzhledově povedená. Zvláště po faceliftu. Nejnovější, tedy třetí generace, ale vzhled posouvá ještě dál. Sandero vypadá moderně, nepůsobí už tak úzkým dojmem a má šmrnc. Dříve možná bylo Sandero tím autem, které jste si koupili, když jste chtěli prostě levné auto. A to byl hlavní parametr. Nyní si ho pořídí i ten, kdo chce hezké auto. 

Vzhledu pomohla grafika předních a zadních světel. LED podpis denního svícení vypadá moc hezky a auto opticky dělá širším. V zadních světlech sice žádnou LED technologii nenajdeme, ale i tak je jejich šipkovitý design povedený. Osvětlení registrační značky je ale řešeno pomocí diod, takže zadní část není úplně bez tohoto moderního druhu osvětlení. 

Diody najdeme i v předních světlech. A to nejen jako denní svícení, ale i jako potkávací světla. Navíc rovnou v základu. Jen škoda, že dálková světla jsou stále žárovková a tak potkávacím moc nepomohou, spíše jen změní barvu jejich světla. Tím se ale dostávám k jedné věci, kterou jsem chtěl sice řešit až na konci, ale proč ne na začátku. Pro mnohé bude dost důležitá. 

Cenově pořád příjemné

Občas někde čtu a slyším, že je nové Sandero dražší, než předchozí generace. A že už to není tak levné auto, takže vlastně ztrácí svou výhodu. Jenže ono nejde tak úplně bojovat cenou v době, kdy některé prvky výbavy mít v autě musíte a některé sice nemusíte, ale pokud chcete mít dobré výsledky nárazových testů, tak… no, musíte. 

Sandero pořídíte od 239 tisíc. Je to víc, než dříve? Ano. Dostanete toho více? Rozhodně! V základu máte totiž třeba právě LED potkávací světla, 6 airbagů, systém nouzového volání (nesmírně praktická věc, pokud například ve tři ráno vyjedete ze silnice, auto zůstane na střeše a vy zaklíněni v něm – systém sám zavolá pomoc), systém nouzového brzdění nebo třeba systém kontroly tlaku v pneumatikách. 

To je však klasické Sandero. Já měl k dispozici trochu vzhledově odlišnou a o 4 centimetry vyšší verzi Stepway, která má samostatný ceník. V něm nefiguruje nejnižší výbava (tedy jen Essential a Comfort) a ani základní motorizace SCe 65, tedy benzínový nepřeplňovaný motor bez turba s 67 koňmi. U Stepway je základ TCe 90. A ten jsem měl pod kapotou. 

Motorizací pravda moc není

Když se napíše základ, tak to může působit, že je na výběr ještě několik dalších výkonnějších motorizací. Tak to úplně není, můžete mít ještě TCe 90 CVT, což je ten samý motor, ale s CVT převodovkou. A pak TCe 100 LPG. Ten je silnější a spaluje i LPG. U této verze je velice sympatické, že má jak klasickou 50 litrů velkou nádrž na benzín, tak další 40 litrovou na LPG. Dojezd pak může být parádních 1300 kilometrů. 

U varianty na LPG došlo k příjemné změně, že nyní již palubní počítač umí s plynem počítat. Takže například dojezd zobrazuje jako celkový na obě paliva, což dříve nebylo. Aktuálně má Dacia nabídku, ve které Sandero s pohonem na LPG vychází dokonce levněji, než slabší benzínové!

Dalším pokrokem od dob minulých je CVT převodovka. V minulosti jste mohli mít robotizovaný manuál, CVT je však příjemnější. Ačkoli neočekávám, že TCe 90 CVT bude nějak hodně prodávaná varianta, je super, že tu je. Pro mnohé je automat důležitý, ať už ze zdravotních důvodů, nebo prostě jen z toho pohledu, že se pak mohou více soustředit na samotnou jízdu. 

TCe 90 je benzínový tříválec s turbem s nepřímým vstřikováním. Turbo i samotný motor jsou ve vyšších otáčkách slyšet a svůj počet válců se nesnaží nijak maskovat. S autem ale dokáže příjemně hýbat. Na zrychlení z nuly na sto to možná není moc poznat, to je 11,7 sekund, ale na pružném zrychlení už ano. Na stovku se nedostane rychle i kvůli krátkému zpřevodování. Jakmile auto jede a vy potřebujete třeba předjet, stačí podřadit a není to problém. 

Řazení je příjemné, řadicí páka má sice dlouhé dráhy, ale ty jsou přesné a rychlosti jdou řadit plynule bez zadrhávání. 

Co se týká spotřeby, tak ta je udávaná 5,1 až 5,5 l/100 km. A není daleko od pravdy! Já nejezdil nijak spořivě, eko mód jsem aktivoval jen na pár metrů, abych zjistil, že s ním opravdu jezdit nechci. I tak jsem měl spotřebu 6,1 l/100 km. To mi přijde opravdu fajn, vzhledem k jízdám po dálnici, ve městě a focení, kdy běží motor na volnoběh. 

Ponurý a méně ponurý interiér

Uvnitř vozu záleží na výbavě. Pokud zvolíte tu nejnižší, žádné designové výstřelky nedostanete. Palubní deska je celá černá, plastová a smutná. Pokud si však dopřejete verzi Stepway, je situace jiná. Plast je stále stejný a tvrdý, ale na palubní desce je světlejší látkový pruh a k tomu oranžové ozdobné prvky… Neříkám, že se z interiéru stane nějaký zábavný lunapark, je však o poznání veselejší, než ten celočerný. 

Co se týká plastů, ty jsou sice tvrdé, ale není tvrdý plast jako tvrdý plast. Ten v Sanderu má příjemnou strukturu, po které nekloužou prsty. Nevrže a působí bytelně. Kde je však plast nepříjemný, to je volant. Já měl naštěstí k dispozici vyšší výbavu Comfort a tak byl volant potažený umělou kůží, která je opravdu povedená. 

Infotainment je řešený buď klasicky displejem uprostřed palubní desky, nebo jen držákem telefonu. Pokud tedy zvolíte nízkou výbavu a nemáte vestavěný displej, nahradí ho váš telefon, který umístíte na připravené místo. Hned u něj máte USB, kterým ho můžete napájet. Vyvstává logická otázka – když tu není displej, jak budu ovládat rádio, nebo třeba handsfree? Jednoduše buď pomocí telefonu a speciální aplikace, nebo typickým ovladačem pod volantem a zobrazení bude na displeji mezi budíky. 

Já měl k dispozici klasický displej u kterého jsem ocenil skvělou podporu Android Auto. Ve vyšší výbavě jsem měl také k dispozici další USB dole u přihrádky, to je však jen nabíjecí. Telefon jsem tedy musel mít připojený do horního konektoru a kabel natažený za displejem. 

Příjemné posezení

Pokud jste jezdili starší generací Sandera, tak hned oceníte sedačky v tomto novém. Pokud jste se starší generací nejezdili, tak to po usednutí do nového raději nedělejte. Sedačky jsou totiž opravdu povedené, nehrají si na extrémně měkká křesla, ze kterých ale po nějaké době bolí záda. Jsou tak akorát a ani delší cesta v nich není za trest. Mezigeneračně přibyly 4 centimetry pro kolena cestujících vzadu a je to znát. Sám za sebe jsem si se svými 184 centimetry sedl naprosto v pohodě a ve všech směrech jsem měl dost místa. To samé platí i o místě na předních sedačkách. Vyhřívání předních sedadel zatím v nabídce není, ale nebojte, později v roce 2021 bude, takže pokud bez něj nemůžete být, stačí počkat. 

Kufr nabídne 328 litrů, což je takový průměr. Pozitivní je, že na jeho dně může být rezerva. Ta je sice za příplatek, ale zvláště pokud si pořídíte trochu dobrodružnější verzi Stepway, tak se při výletech do přírody může hodit. 

Podvozek sice nenadchne, ale potěší

Verze Stepway má o nějaké 4 centimetry větší světlou výšku. To se může hodit, pokud se vydáte mimo hlavní silnice. Nebo třeba při parkování u obrubníků. Má to ale ještě jednu výhodu – podvozek je ještě pohodlnější, než u klasického Sandera. Ale i zde platí to, co u sedaček. Tedy to, že pohodlnější neznamená extrémně měkký. Vůbec ne, naladění podvozku je tak akorát na hranici mezi pohodlím a jistotou. 

Kde auto trochu jistoty ztrácí, tak to je jízda ve vyšší rychlosti na dálnici při silném bočním větru. Pokud nefouká, můžete jet klidně 140 v relativním tichu a pohodě. Pokud ale ze stran útočí ostrý severák, tak o akustické pohodě nemůže být řeč a i s řízením se chvílemi musíte trochu prát, aby auto jelo směrem, jakým chcete. To by zase mohlo být lepší u klasického Sandera, které je nižší a mělo by tak být v této situaci stabilnější. 

Co říci závěrem?

Nové Sandero mám rád. Protože vypadá dobře, působí dobře, je stále levné a moderní. Nabídne chytrá řešení, jako třeba kola FLEXWHEEL, což jsou plechové disky s poklicemi, které vypadají jako litá kola. Nebo modulární střešní lišty, které jednoduše předěláte na klasickou zahrádku. Můžete si vybrat, zda se budete doslova držet při zemi s klasickým Sanderem, nebo si dopřejete vyšší výšku a trochu jiný vzhled s verzí Stepway. 

Díky paketům výbavy, které opravdu nejsou drahé, si za pár korun můžete auto vybavit do „topu“. V mé výbavě to vycházelo tak, že Sandero Stepway s TCe 90 ve výbavě Comfort stojí 334 900 Kč. Přikoupil bych nejdražší paket s názvem Technologie Plus za 15 tisíc a měl bych v autě vlastně vše. Třeba automatickou klimatizaci, LED světla, zadní parkovací kameru, elektronickou parkovací brzdu, hlídání mrtvého úhlu, bezklíčový vstup a startování… Takže za 350 tisíc nové a dobře vybavené auto. To nezní špatně. Ale pokud by to někomu přišlo jako moc peněz, tak základní cena je 239 900 Kč. Za nové auto se zárukou!

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.