Uber z pohledu řidiče

Je Uber vážně tak super? Jezdíte, jen když máte chvíli volno, bavíte se a máte z toho plno peněz? Tak se podíváme, jak vypadá realita.

Ježdění pro Uber mě vlastně nikdy nelákalo. Vždy jsem si říkal, že pokud bych chtěl dělat taxikáře, udělám si zkoušky a budu ho dělat klasicky pod nějakým dispečinkem. Vlastně jsem to i zkusil, poslal jsem životopis a vyplnil registrační dotazník u TickTack. Tam to ale nevyšlo, evidentně neměli zájem vzít někoho, kdo nikdy nebyl taxikář, jen je prostě nadšený řidič a ta práce by ho bavila. Hledali asi už hotové taxikáře a podle toho to také vypadá.

Ale zpět k Uberu. Dlouho jsem odolával, ale bonus 2000 Kč po prvních deseti jízdách mě přesvědčil. Zkusil jsem to. Registrace přes internet, na poště výpis z rejstříku trestů a z karty řidiče, odnést do pobočky Uberu a nechat se aktivovat.

Prvních deset jízd nebyl problém. Bonus přišel, peníze za jízdy také, takže všechno OK. Začal jsem tedy jezdit trochu víc, jsem přeci moderní mladý muž, Uber je celosvětový pojem a chci být jeho součástí. Časem zjistíte, že ta hlavní výhoda „být pánem svého času“ je prokletím. Kdykoliv máte volnou chvíli, nelehnete si na gauč a neodpočinete si, protože by vám přece utíkaly jízdy. Jdete jezdit. Kamarádi jdou v pátek do hospody? Vy ne, protože v pátek je nejvíc jízd.

Vlastně jezdíte úplně pořád, protože máte pocit, že když jezdit nebudete, přicházíte o peníze. Auto se ojíždí, kilometry přibývají a vy zjišťujete, že vás možná úplně nebaví být náctiletým opilým turistům za blbečka, který je k jejich službám. Zjistíte, že vozíte převážně cizince, většina pasažérů si sedne dozadu a za jízdu neřekne ani slovo. Také vám dojde, že hodnocení hostů je úplně zbytečné. Vy stejně musíte vzít každého, jinak vám klesne míra přijetí požadavků a Uber vás odpojí.

Na druhou stranu, když máte špatné hodnocení od hostů, tak vás uber odpojí také. Hosta ne, není problém potkat hosta s hodnocením 3,0.  Stejně ho ale musíte vzít, nebo pak mít hodně přijatých požadavků, abyste nedosáhli kritické míry nepřijetí.

Nevíte, kam host jede, o nějaké spolujízdě nemůže být tedy řeč. Jednou za týden vám přijde vyúčtování, vy máte super pocit, jak jste zase vydělali. Ale když do toho započítáte čas, palivo a opotřebení auta, tak to moc peněz není. Navíc máte neustále strach, že ten, pro koho jedete, je někdo z magistrátu, nebo naštvaný taxikář, který si to s vámi chce vyřídit.

Je jednoduché jezdit pro Uber, dá se tím i něco vydělat (ideálně, pokud máte auto na CNG, LPG či elektřinu), ale je otázka, jestli to za to stojí. Nejvíce jízd je logicky v časy, kdy i vy chcete někde být. Ale nebudete, protože musíte jezdit. Tedy nemusíte, ale jindy to nemá smysl.

Jezdit Uber na fulltime znamená tak deset hodin ježdění denně plus v pátek a v sobotu v noci. V neděli se ale také vyplatí jezdit, protože cizinci jezdí na letiště. Ideálně tedy jezdit úplně pořád. A doufat, že nepovezete kontrolu.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.