Výběr ideálních žárovek do auta není úplně jednoduchý, mají svá pro a proti

Na trhu je několik druhů žárovek. Některé slibují úžasný jas, některé vzhled podobný xenonům a některé zase dlouhou životnost. Které vybrat?

Jednoznačná odpověď samozřejmě není. Pro každého je ideální něco jiného, ale pojďme se podívat na rozdíly. Pokud máte na autě xenonová světla, moc toho řešit nemůžete. Pořídit značkové výbojky ideálně s barvou světla, jakou to auta dává výrobce, je obecně nejlepší volba. Můžete zvolit i trochu jinou barvu světla, třeba více do modra. A pokud to jsou homologované výbojky s povoleným výkonem, tak proč ne. Výrobce ale většinou ví, proč vybral určitý typ. 

S LED světly je to ještě snazší, tam není co měnit. Minimálně ne tedy v domácích podmínkách. Co ale žárovky?

Standardní žárovky jsou takový kompromis mezi svítivostí, barvou světla a životností. Můžete ale pořídit i různé speciální, které nabízí až o 100 a více procent svítivosti. Samozřejmě je otázka v porovnání s jakými žárovkami, pravda ale je, že svítí opravdu lépe. Bavíme se ale o žárovkách s maximálním povoleným výkonem, jiná v autě nemají co dělat. 

Takové žárovky si za svou vyšší svítivost vybírají daň v nižší životnosti. Proto je i na výběr, zda chcete například plus 120 %, nebo jen plus 90 %, které mají ale vyšší životnost. Pokud máte auto vybavené denním svícením, nemusíte se bát do hlavních světel instalovat ty nejvíce svítivé, protože je využijete jen v noci a přes den se šetří. Pokud však máte starší auto bez denního svícení, bývá optimální kombinace ty s nižším výkonem dát do potkávacích světel a do dálkových ty silnější. 

Některá auta ale používají žárovky H4, takže jednu žárovku pro dálková i potkávací světla. Pak je na vás, zda chcete to nejlepší, ale žárovky celkem často měnit, nebo zvolíte raději zlatý střed. Je asi jasné, že takové žárovky nejsou úplně nejlevnější. 

Žárovky s vyšší svítivostí mají většinou bílé světlo, někdy s lehce modrým nádechem. 

Někteří ale do svých aut raději sáhnou po žárovkách s delší životností. Ty světelným výkonem neohromí, barvou také ne, ale vydrží. A proč si takové žárovky vybrat? Třeba v případě, kdy máte auto, u kterého je výměna žárovky horší, než vyndat ježka z klece a rozhodně to nechcete podstupovat moc často. 

Dále jsou na trhu speciální žárovky do horšího počasí. Ty mají více žlutou barvu, která je například do mlhy vhodnější. Takové žárovky jsou super volbou do mlhových světel, ale svou funkci splní i v hlavních světlech. Ve starších autech navíc vypadají stylově.

Teď budu mluvit čistě za sebe, ze svého pohledu a ze svých zkušeností, ale další kategorii žárovek, tedy více modré, bych do auta už nedal. Zkusil jsem to, protože takové světlo vypadá moderně. To sice ano, ale v noci za deště jsem téměř nic neviděl. Na suché silnici krásně zářily čáry a bylo to moc hezké, ale jakmile byla silnice mokrá, bylo to zklamání. 

Ani nejlepší žárovky ale nevyřeší špatná světla. Pokud tedy máte stará a zašlá světla, je potřeba je buď vyměnit, nebo renovovat. O tom jsem psal v předchozím článku

Schválně jsem nezmínil různé xenonové sady, kdy do světel místo žárovky dáte výbojku. Ta tam ale nemá co dělat, pokud jsou světla homologovaná jako halogenová, mají zůstat halogenová. Pokud někdo dá do čočkových světel výbojky se slabším výkonem, tak budiž, ty totiž nemusí mít ostřikovače a automatické nastavení sklonu. Ale když někdo dá silnou xenonovou sadu do starého auta s klasickými světly, tak ho budou všichni okolo nesnášet. Buďme tedy ohleduplní. Dobře vidět je důležité, ale myslete i na to, že ostatní chtějí také vidět.

Zdroj foto: PxHere

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.